#کالابرگ الکترونیک #غزه #پرسپولیس #استقلال #اخبار آموزش پرورش و فرهنگیان

وضعیت بازار‌های کشور بعد از اصلاح قیمت اقلام اساسی

در میز اقتصادی امروز میزان عرضه کالا در کشور و علت کمبود یا کاهش عرضه‌های موجود بررسی شد.

امروز در "میز اقتصاد" قربانی معاون برنامه ریزی  و اقتصادی وزیر جهاد، جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، شاهرخی رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، فتحی رئیس سازمان جهاد آذربایجان شرقی. امیر رضا نقش معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان، کاشانی مدیر عامل اتحادیه مرغ تخم گذار و فصاحت مدیر عامل میادین میوه و تره بار تهران درباره وضعیت عرضه اقلام اساسی گفت‌وگو کردند.

سوال: امروز وضعیت ذخیره کالایی کشور به چه صورت است؟

قربانی: افزایش تقاضا ناشی از اجرای این طرح پیش بینی شده بود، اما با فعال شدن شبکه حمل و‌نقل و بهبود عرضه بازار تنظیم خواهد شد. ذخایر راهبردی ما در برخی محصولات ۷۰ و برای برخی محصولات ۹۰ درصد نیاز بازار باشد است. در شکر ۱۰۰ درصد در برنج ۷۹ درصد و روغن ۱۳۷ درصد ذخیره داریم.  در گوشت و مرغ بالای ۱۰۰ درصد آمادگی تامین بازار را داریم


  • تور دبی لحظه آخری از 14,500,000 تومان
  • تور کیش لحظه آخری از 2,905,000 تومان
  • یک خبر شبانه؛ چرا حقوق ایثارگران کم واریز شد؟ | خبر فوری ایثارگران ساعتی پیش
  • سه سال از عمر نیروهای شرکتی گذشت؛ طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت همچنان بلاتکلیف/ اخرین تصمیم چیست؟
  • چین در سال ۲۰۲۳ چه کرد؟ مزایا و معایب همکاری با خودروسازی چین
  • ظاهراً واتس‌اپ مدیریت مخاطبین برتر شما را آسان‌تر می‌کند!
  • انتصاب سرپرست جدید دفتر رسانه وزارت صمت
  • جاهای دیدنی سیرجان؛ شهری باستانی و زیبا در قلب ایران
  • رکوردی جدید برای بیت‌کوین؛ جذب سرمایه برای ۷۰ روز متوالی توسط ETF بلک‌راک!
  • دریافت وام خرید خودرو با شرایط جدید | وام خرید خودرو هر بانک چقدر است؟
  • جدول جدید میزان حقوق بازنشستگان در ۱۴۰۳

  • سوال: وضعیت عرضه و ذخیره کالا در خراسان جنوبی به چه صورت است؟

    جعفری: ۳ کالا را در استان خراسان جنوبی مازاد تولید داریم؛ مثل مرغ که ۱۰۰ تن و تخم مرغ که ۶۹ تن مازاد تولید دارد و به استان‌های از پیش مشخص شده ارسال می‌کنیم. در حوزه لبنیات هم حدود ۱۰۰ تن مازاد تولید داریم که به استان خراسان رضوی ارسال می‌شود. تنها در حوزه روغن تولید نداریم که نیاز استان از استان‌های کرمان و خراسان رضوی تامین می‌شود.

    سوال: شیوه توزیع محصولات بین استان‌های تولید کننده و مصرف کننده به چه صورت است؟

    قربانی: استان‌های تولید کننده و مصرف کننده مشخص کرده‌ایم که کدام استان باید چت مواد غذایی را برای کدام استان مشخص کند. این استان‌ها در تامین و حمل و نقل هماهنگ هستند تا خللی در تامین کالا ایجاد نشود. سقف نیاز بر اساس سرانه‌های مصرف اندازه گیری شده و به محض افزایش تقاضا از استان‌های همسایه یا انبار شرکت بازرگانی دولتی نیاز استان تامین خواهد شد.


  • شماره ۵۳۷هفته نامه اطلاعات بورس منتشر شد
  • بازی «شاهزاده ایرانی» نقد و تحلیل می‌شود
  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!
  • آغاز پیش فروش بدون قرعه کشی ایران خودرو از امروز
  • کارشناسی داوری پرسپولیس - صنعت نفت : بررسی عملکرد مومنی روی دو گل و یک پنالتی مشکوک / نظر کارشناسان + تصاویر
  • این دو نفر دنبال رفتن گل‌محمدی از پرسپولیس بودند/ آقای پروین، در مراسم آقای زنوزی چکار داشتید؟
  • شرایط فروش ۸ خودرو اعلام شد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جزئیات
  • خبر مهم سخنگوی دولت درباره رتبه بندی معلمان

  • سوال: وضعیت توزیع کالا در استان لرستان چه شرایطی دارد؟

    شاهرخی: درباره کالا‌های اساسی کمبودی نداریم و در بحث روغن هم با افزایش تقاضا مواجه شدیم؛ که توزیع آن افزایش پیدا کرده و تا دو روز آینده به میزان کافی تامین خواهد شد. در موضوع مرغ اصلا مشکلی نداریم و استان‌های همجوار را هم تامین کردیم. گوشت قرمز هم یک و نیم برابر معمول کشتار داشتیم تا کمبودی در این حوزه نباشد.

    سوال: در این فرایند تغییر قیمت با چه چالش‌هایی روبه‌رو شدیم؟

    قربانی: در روز اول طرح ۳ اتفاق رقم خورد که اولین مورد آن دو نرخی شدن محصولات بود. تقاضا برای محصولات با قیمت قبلی ناگهان افزایش پیدا کرد و در اکثر استان‌ها با چنین مشکلی مواجه شدیم. احتکار موقت هم مورد دومی بود که با بازرسی‌ها به سمت بازار کشیده شد. تمام کالا‌هایی که از قبل تولید شده باشد یا با قیمت جدید تولید شود به قیمت جدید فروخته شده و مابه‌التفاوت آن را دولت از کارخانه‌ها دریافت خواهد کرد.

    در برخی از استان‌ها مثل استان مازندران انبار ۲۰۰ تنی روغن کشف شده است، اما در همه استان‌ها در حجم‌های مختلف شاهد این موضوع بوده‌ایم. امیدواریم در روز‌های آینده تامین و توزیع بسیار روان‌تری داشته باشیم. از امروز شرایط عادی شده و از فردا بسیار بهتر خواهد شد. میزان کشتار به میزانی بهبود پیدا کرده است.

    سوال: میزان توزیع و موجودی کالا در آذربایجان شرقی چه شرایطی دارد؟

    فتحی: درباره تامین کالاهای اساسی در حوزه مرغ نیاز و تامین سر به سر داریم؛ اگر با افزایش تقاضا مواجهیم از استان‌های معین نیاز استان را تامین خواهیم کزد. عمده ورود استان ما که حدود ۲۵۰ تن در روز است به روغن مربوط می‌شود. امروز تمامی این کالا‌ها در فروشگاه‌های کشور موجود است. امروز قیمت مرغ با هزار تومان ارزان‌تر و تخم مرغ هر کیلو ۲ هزار تومان ارزان‌تر در کشور عرضه می‌شود.

    سوال: این مازاد تولید چه سرنوشتی خواهد داشت؟

    قربانی: این نوع نظام قیمت گذاری رقابت بین واحد‌های فروش را افزایش داده و‌ کیفیت ارائه خدمات را بهبود خواهد بخشید؛ مازاد عرضه را هم از طریق تعاون روستایی و پشتیبانی امور دام خریداری می‌شوند تا تولید کنندگان زیانی نداشته باشند.  

    به طور کلی در سراسر کشور روزانه ۳ هزار تن روغن، ۷۶۰۰ تن مرغ گرم، ۱۵۰۰ تن مرغ منجمد،  ۳۰ تن شیر،۳ هزار تن تخم مرغ، ۳۱۰ تن گوشت قرمز و ۶۰ تن توزیع شکر،  با توجه به مصرف براورد شده و  توزیعمی‌شود، برای مثال مصرف روغن  ماهانه خانوار که ۱.۲ لیتر است این که با این میزان توزیع مازاد تولید هم دارد.

    سوال: تولید کالا در استان اصفهان چه شرایطی دارد؟

    نقش: در استان اصفهان هیچ گونه مشکلی در کالاهای اساسی نداریم و آرامش بازار بر قرار است. امروز مازاد تولید مرغ هم داشتیم که به استان‌های اطراف ارسال شد. مشکلی نداریم و هیچ صفی در فروشگاه‌ها ایجاد نشده است.

    سوال: علت کمبود تخم مرغ در برخی استان‌ها چیست؟

    کاشانی: در زمینه تامین تخم مرغ هیچ مشکلی نداشتیم تنها به دلیل اُفت شدید قیمت خریداران از خرید امتنا می‌کنند. ما کمبودی نداریم، اما به دلیل اُفت ۵ هزار تومانی قیمت خریداران از خرید امتنا می‌کنند. مغازه دار‌ها نمی‌خرند تا زیان‌ده نشوند.

    سوال: چه عاملی باعث شد مرغ با کمتر از نرخ مصوب فروخته شود؟

    فصاحت: ما در حوزه مرغ مشکلی نداریم و حدود ۶۰۰ تن مرغ فقط در میدان بهمن تخلیه شده است. دیروز در موضوع مرغ در تعیین قیمت با اتحادیه تخم مرغ مشکلاتی داشتیم و این وقفه مشکلاتی را ایجاد کرد که از جمله آن‌ها

    سوال: چه عاملی باعث ایجاد مشکل در بازار تخم مرغ شده است؟

    قربانی: در ارتباط با تخم مرغ مسئولیت به عهده اتحادیه مرغ تخم گذار است، اما قیمت توافق شده و اعلام شده است و باید با حداکثر ۴۳ هزار تومان تخم مرغ را عرضه کنند.

    پویشگر: خبرپو     منبع: باشگاه خبرنگاران

    ۹:۲۲:۱۳ | یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | Sunday 15 / 05 May / 2022
    خرید رپورتاژ آگهی در خبرپو
    آخرین اخبار روز