#مشاهده دهک خانوار, درخواست بررسی دهک و دانلود اپلیکیشن شما در سایت حمایت hemayat.mcls.gov.ir #وضعیت راه ها #ماه رمضان #هواشناسی #غزه #یارانه و کالابرگ الکترونیک #بیت‌کوین #پرسپولیس #استقلال #اخبار آموزش و پرورش

جزئیات تغییر تعرفه گاز خانگی

تعرفه های گاز برای مصارف بالا به صورت چشمگیری افزایش یافت جزئیات تغییر نرخ که با تغییر پلکان مصرف همراه شده چیست؟

گاز

با تصویب دولت تعرفه گاز برای مشترکان پرمصرف افزایش یافت تا در روزهای ناترازی گازی و قطع گاز برخی مشترکان صنعتی، بار دیگر ابزار قیمت برای مهار مصرف مشترکان پرمصرف به ویژه در بخش خانگی در دستور کار قرار گیرد. در این میان، افزایش قیمت اگرچه برای سطح پایین مصرف نیست و صرفا سطوح متوسط و بالای مصرف را شامل می شود،اما در سطوح بالای مصرف شاهد افزایش 3 تا 4 برابری تعرفه ها هستیم که به منزله نقره داغ کردن پرمصرف هاست. به گزارش خبرگزاری فارس، ‌مصوبه هیئت وزیران درباره اصلاح تعرفه گاز مشترکان خانگی روز پنج شنبه گذشته ابلاغ شد. مصوبه ای که تعرفه های مصرف گاز خانگی و تجاری را از روز چهارشنبه هفته قبل مصادف با 16 آذر، تغییر داده است.
 
طبق این مصوبه، در فصول سرد سال برای 12 پله مصرفی، تغییرات به این شکل اعمال شده است که پله‌های اول تا سوم بدون تغییر قیمت باقی ماندند، اما پله چهارم تا ششم 30 درصد افزایش و پله هفتم تا دهم 50 درصد افزایش نسبت به تعرفه قبلی را داشتند ، همچنین برای پله‌های یازدهم و دوازدهم عدد ثابت 5هزار و 6هزار تومان به ازای هر متر مکعب تعیین شد که افزایش قیمت 3 تا 4 برابری را نسبت به تعرفه های قبلی نشان می دهد.
 
با این حال، مسئله به تغییر تعرفه ها محدود نمی شود، بلکه پلکان مصرفی نیز به گونه ای تغییر یافته  که هر پلکان کوتاه تر شده است. یعنی بازه مصرف در هر پلکان کاهش یافته است و افراد با مصرف مساوی قبل در پلکان بالاتری قرار می گیرند. به عنوان مثال قبلا برای اقلیم 4 پلکان اول تا چهارم به ترتیب شامل پله اول تا 150، پله دوم 151 تا 250، پله سوم 251 تا 350 و پله چهارم 351 تا 450 بود، اما اکنون در همان اقلیم 4، پله اول تا 125، پله دوم 126 تا 200، پله سوم 201 تا 275 و پله چهارم 276 تا 350 متر مکعب تعریف شده است.
البته در مقابل در صورت کاهش مصرف گاز، هر مشترک در مقایسه با سال قبل، 45 درصد تخفیف دریافت می کند. جزئیات تغییرات پلکان مصرف و تعرفه ها در جدول زیر  آمده است. در این زمینه، مسلم رحمانی، مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز، درباره مصوبه جدید دولت توضیح داد: در سه پلکان اول یعنی مصارف متعارف هیچ‌گونه تغییری اتفاق نخواهد افتاد، اما از پلکان چهارم تا پلکان دهم یعنی مشترکان پرمصرف و پلکان یازدهم و دوازدهم یعنی مشترکان بسیار پرمصرف، تعرفه تقریبا به قیمت خوراک پتروشیمی‌ها یعنی براساس قیمت صادراتی است که بین ۵ تا ۶ هزار تومان قیمت دارد.
 
وی افزود: ۶۴ درصد مشترکین شرکت گاز، در سه پلکان اول قرار گرفتند که ۳۵ درصد مصرف می کنند، اما ۳۵ درصد از مشترکین، ۶۰ درصد و حدود۲ درصد هم نزدیک به 5/5 درصد مصرف می‌کنند که شامل پرمصرف‌ها هستند. همچنین مشترکانی که در ماه‌های بسیار سرد سال، مصارف آن‌ها حداکثر ۷۰ درصد الگوی متعارف مصرف (سقف پله ۳ جدول پلکانی) باشد، گازبهای آن‌ها ۱۰۰ درصد رایگان خواهد بود.
در همین حال ،معاون وزیر نفت در امور گاز جزئیات مشوق برای کاهش مصرف گاز را اعلام کرد. مجید چگنی افزود: مشترکان خانگی که مصرف گاز آن ها در ماه‌های سرد سال نسبت به دوره مشابه پارسال کمتر شود، به ازای هر یک واحد درصد کاهش، مشمول تخفیف یا همان پاداش صرفه‌جویی معادل 3 واحد درصد در گازبهای صورت حساب همان دوره خواهند شد که این تخفیف تا سقف ۴۵ درصد گازبها در صورت حساب آن ها اعمال می شود. شایان ذکر است که در محاسبه قبض گاز میزان مصرف هر پله در تعرفه آن پله ضرب می‌شود و همه اعداد به دست آمده با یکدیگر جمع می‌شوند.
 
تغییرات تعرفه و حدود پلکان 12گانه مصرف گاز خانگی در اقلیم های ۵گانه

  • تور گرجستان لحظه آخری از 7,990,000 تومان
  • تور وان لحظه آخری از 3,900,000 تومان
  • خالق اتریوم: متاورس هنوز به صورت کامل تعریف و محقق نشده است!
  • اصل ماجرای آلودگی هسته ای در ارس و واکنش سازمان انرژی اتمی
  • انتشار جزئیاتِ ناراحت کننده ای از پرونده دکتر پرستو بخشی
  • استخدام کارخانه گل آرد زاگرس (5 استان کشور)
  • قیمت جدید محصولات مدیران خودرو در بازار / تیگو ۷ پرو مکس چند؟
  • افزایش چشمگیر حقوق این افراد / دولت سنگ تمام گذاشته است
  • میزبانی دهکده بهار ایران منطقه ۱۵ از شهروندان و مسافران نوروزی تا عید سعید فطر
  • کدام نمادها امروز مشکوک بودند؟ ۷ فروردین ۱۴۰۳

  • پویشگر: خبرپو     منبع: روزنامه خراسان

    ۹:۳۵:۱۷ | شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ | Saturday 10 / 12 December / 2022
    خرید رپورتاژ آگهی در خبرپو
    آخرین اخبار روز