#مشاهده دهک خانوار, درخواست بررسی دهک و دانلود اپلیکیشن شما در سایت حمایت hemayat.mcls.gov.ir #وضعیت راه ها #ماه رمضان #هواشناسی #غزه #یارانه و کالابرگ الکترونیک #بیت‌کوین #پرسپولیس #استقلال #اخبار آموزش و پرورش

تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان در دولت/ حالا مجلس آستین‌ها را بالا بزند!

با تصویب لایحه رتبه‌بندی فرهنگیان در هیأت دولت، حالا باید منتظر بود که این لایحه به مجلس تقدیم شود و دیگر نوبت مجلس است که آستین‌ها را بالا بزند.

لایحه رتبه‌بندی معلمان به نیمه راه رسید/ حالا مجلس باید آستین‌ها را بالا بزند!



خبرگزاری فارس: سال‌هاست که از رتبه‌بندی برای فرهنگیان یاد می‌شود اما آنچه تاکنون در ارتباط با رتبه‌بندی معلمان اجرا شده است، با آنچه معلمان توقع داشتند، متفاوت است. روزی که حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش، لایحه نظام رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان و جذب منابع انسانی آموزش و پرورش را مطرح کرد، نقطه ایده‌آلی برای رتبه‌بندی معلمان پیشنهاد کرد. او از همترازی معلمان و اساتید دانشگاه سخن می‌گفت و در لایحه پیشنهادی رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان، رتبه‌های «مربی معلم»، «استادیارمعلم»، «دانشیارمعلم» و «استادمعلم» را مطرح کرده بود.

اما آنچه مدنظر حاجی‌بابایی بود، به سرانجام نرسید و در نهایت نیز رتبه‌بندی بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری در زمان وزارت علی‌اصغر فانی وزیر اسبق آموزش و پرورش اجرا شد. آن زمان، این اجرای رتبه‌بندی، فاز اول یا گام اول رتبه‌بندی عنوان شد و قرار شد آیین‌نامه‌ای تهیه و تصویب شود اما مسیر تصویب این آیین‌نامه بسیار طول کشید و به رغم وعده‌های متعدد سید محمد بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش، در نهایت در زمان محسن حاجی‌میرزایی به تصویب رسید.

هر چند این آیین‌نامه تصویب شد اما این تصویب با گلایه نمایندگان مجلس مواجه شد چرا که معتقد بودند بر اساس قانون برنامه ششم توسعه باید دولت لایحه رتبه‌بندی معلمان را تهیه می‌کرد و به مجلس برای تصویب ارائه می‌کرد اما آنچه تصویب شده بود، آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان بود که مجلس را دخیل نکرده بود و در نهایت هم در آخرین ماه سال 98 با اجرای فصل دهم قانون خدمات کشوری برای تمام فرهنگیان، موضوعیت خود را از دست داد.

وقت رتبه‌بندی معلمان با چنین وضعیتی مواجه شد، دولت برای حل این مشکل موضوع ترمیم رتبه‌بندی را مطرح کرد اما همچنان گلایه از عدم تهیه لایحه رتبه‌بندی معلمان مطرح بود تا آنکه در نهایت با همکاری برخی تشکل‌های فرهنگیان با وزارت آموزش و پرورش، لایحه رتبه‌بندی معلمان تهیه و تصویب شد و وزیر آموزش و پرورش هشتم آبان امسال یعنی سال 99 از تقدیم لایحه رتبه‌بندی معلمان به دولت و دستور معاون اول رئیس جمهور برای تسریع بررسی آن خبر داد. 

* بررسی کارشناسی لایحه رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون آموزش شروع می‌شود 

لایحه رتبه‌بندی معلمان از آبان ماه تا کنون در دولت در دست بررسی بود و به گفته برخی نمایندگان مجلس، قرار بود این لایحه نهایتا بهمن به مجلس ارائه شود اما این اتفاق نیفتاد و در نهایت امروز، اعضای دولت «لایحه رتبه بندی معلمان» را به تصویب رساندند تا برای سیر مراحل قانونی، به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

توسعه مستمر و نظام‌مند صلاحیت‌های تخصصی، حرفه‌ای و تربیتی، افزایش کیفیت عملکرد معلمان و استقرار نظام پرداخت بر اساس تخصص، شایستگی‌ها و عملکرد رقابتی، از اهداف این لایحه است.

علی کریمی فیروزجایی عضو هیأت رئیسه مجلس در خصوص تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان در دولت و وضعیت پیگیری آن با ارائه به مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهار کرد: ما دیگر جلسه‌ای تا هفته آینده نداریم و هفته آینده هم نمایندگان فقط برای بودجه می‌آیند.

وی ادامه داد: البته در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس کار کارشناسی شروع می‌شود و فکر می‌کنم اردیبهشت ماه بررسی آن در مجلس آغاز شود.

کریمی فیروزجایی با بیان اینکه تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان، یک گام به جلو است، گفت: ان‌شاءالله در چارچوب آیین‌نامه و در کوتاه مدت، این لایحه را به تصویب می‌رسانیم.

وی افزود: هم کمیسیون آموزش، هم هیأت رئیسه مجلس و به شخصه آقای قالیباف روی موضوع رتبه‌بندی معلمان حساس هستند و دنبال این هستند که زودتر به سرانجام برسد و این موضوع مشمول مرور زمان نخواهد شد.  

*  معلمان از محتویات لایحه رتبه‌بندی معلمان ناآگاهند

هنوز معلمان از محتویات لایحه رتبه‌بندی معلمان ناآگاهند و این سؤال پیش آمده است که آیا آنچه در دولت تصویب شده است، واقعا رتبه‌بندی واقعی معلمان است؟

احمدی یکی از معلمان شهر تهران که خودش می‌گوید نزدیک بازنشستگی است گفت: به فرهنگیان چند سال پیش گفتند که رتبه‌بندی برایتان انجام می‌شود و بعداً کاشف به عمل آمد که فقط بخش کوچکی از آنچه دولت به برخی کارمندان خود بدون رتبه‌بندی و رسانه‌ای شدن در قالب فصل دهم قانون خدمات کشوری می‌داد، به بعضی معلمان تعلق گرفته است. 

وی ادامه داد: گلایه فرهنگیان از این بود که چرا باید همان قانون برای یک سری از کارمندان بدون هیچ رتبه‌بندی و بر طبل کوبیدن اجرا شود اما وقتی نوبت به فرهنگیان می‌رسد، قانون و آزمون می‌گذارند و طوری در رسانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنند که انگار اتفاق ویژه افتاده است.

 این معلم باسابقه افزود: نگرانی از این است که مبادا لایحه رتبه‌بندی معلمان که انقدر دولت از آن صحبت می‌کند، چیزی شبیه همان رتبه‌بندی قبلی باشد؛ خواهش می‌کنیم برای ما جزئیات اعلام شود و واقعیت به فرهنگیان گفته شود.

* اکنون نوبت نمایندگان مجلس است که آستین‌ها را بالا بزنند!

درخواست معلمان از نمایندگان مجلس که البته نمایندگان مردم هستند این است که لایحه رتبه‌بندی معلمان را با همان حساسیتی که پیگیر ارائه آن از سوی دولت بودند، بررسی کنند و جزئیات آن به فرهنگیان اطلاع‌رسانی شود.

لایحه رتبه‌بندی معلمان با تصویب در هیأت دولت به نیمه راه رسیده است و اکنون نوبت نمایندگان مجلس است که آستین‌ها را بالا بزنند. 


  • قبل از خواب آب ننوشید
  • خوش‌بینی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری بلک‌راک به آینده بیت کوین!
  • شرایط جدید معافیت سربازی
  • استخدام کارخانه گل آرد زاگرس (5 استان کشور)
  • میزبانی دهکده بهار ایران منطقه ۱۵ از شهروندان و مسافران نوروزی تا عید سعید فطر
  • ثبت افزایش سرمایه فملی
  • خبر عجیب درباره دستمزد ۱۴۰۳ / افزایش حقوق کارگران باطل می شود؟
  • قابل توجه مالکان خودرو / این خودرو ها معاف از انجام معاینه فنی شدند

  • پویشگر: خبرپو     منبع: فارس

    ۸:۵۱:۱۴ | دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | Monday 08 / 03 March / 2021
    خرید رپورتاژ آگهی در خبرپو
    آخرین اخبار روز