#غزه #مشاهده دهک خانوار, درخواست بررسی دهک و دانلود اپلیکیشن شما در سایت حمایت hemayat.mcls.gov.ir #دریافت اینترنت رایگان در سامانه دولت من my.gov.ir #مشاهده سود سهام عدالت در سایت sahamedalat.ir #ماه مبارک رمضان #یارانه و کالابرگ الکترونیک #بیت‌کوین #پرسپولیس #استقلال #اخبار آموزش و پرورش

«استان تهران» در بخش مراقبت ویژه کرونا بستری شد!/چگونه «پایتخت» از بحران کووید 19 خارج می‌شود؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه شرایط کرونایی استان تهران خوب نیست، گفت: مراجعات به مراکز درمانی دولتی و خصوصی استان افزایش یافته؛ به طوری که ورودی بیمارستانها نسبت به ترخیص بیماران بیشتر شده است.

«استان تهران» در بخش مراقبت ویژه کرونا بستری شد!/چگونه  «پایتخت» از بحران  کووید 19 خارج می‌شود؟

این روزها کرونا با شکل و شمایل جدید خود بی محابا می‌تازد و هر روز تعداد مبتلایان، بستری شدگان و به دنبال آن جانباختگان روندی افزایشی به خود گرفته است.

استان تهران نیز با جمعیت بیش از 14 میلیون نفری و حجم زیاد نقل و انتقال افراد از نقاط مختلف کشور شرایط پُر نوسان و نگران کننده‌ای به خود گرفته و مانند غالب نقاط کشور درب وضعیت قرمز قرار گرفته است؛ به طوری که اکنون وضعیت مراکز بهداشتی و درمانی استان تهران در شرایط ویژه ای قرار دارد.

برای بررسی آخرین وضعیت کرونایی استان تهران و مراکز درمانی آن، با جلیل کوهپایه زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران و عضو ستاد مقابله با کرونا ی استان تهران به گفت‌وگو نشستیم. آنچه در ادامه از نظرتان می‌گذرد مشروح این گفت‌وگوست.


  • تور گرجستان لحظه آخری از 8,090,000 تومان
  • تور آنتالیا لحظه آخری از 18,990,000 تومان
  • از کجا بفهمیم باتری خراب است یا دینام خودرو؟
  • با پارکت چوبی آیلکس، به خانه خود گرما و زیبایی ببخشید
  • زمستان می ماند
  • یک خبر شبانگاهی از واریز ۶۵۰ هزارتومان فوق العاده معیشتی به حقوق بازنشستگان
  • ۴ راه برای صمیمیت بین زوجین در زندگی / عدم صمیمت زندگی زناشویی را با این ۴ شیوه درمان کنید
  • حقوق کارگران به ۱۷ میلیون تومان رسید؟ / آخرین جزئیات درباره نشست دستمزد کارگران
  • میلیاردر معروف: افزایش قیمت بیت کوین تا بی‌نهایت ادامه خواهد یافت!
  • کدام کشور برای اولین تجربه سفر خارجی مناسبه؟

  • آقای دکتر! به عنوان اولین پرسش با توجه به شرایط خاص کرونا در کشور و شیوع کرونای دلتا و ویژگی خاص این نوع واریانت، وضعیت کنونی کرونا در مناطق مختلف استان تهران چگونه است؟

    اوضاع خوب نیست. به طوری که مراجعات به مراکز بهداشتی و درمانی دولتی، خصوصی، عمومی غیر دولتی و خیریه در سطح استان افزایش یافته است و به مرز 9800 بستری در استان تهران رسیدهایم؛ به طوری که ورودی بیمارستانها نسبت به ترخیص بیماران بیشتر است.

     در نتیجه شاهد روند افزایشی روزانه هستیم. در ستاد مقابله با کرونای استان تهران قرار شد تا 11 هزار تخت بیمارستانی در زمینه کووید به سرعت اضافه شود؛ یعنی 1500 تخت بیمارستانی به مجموعه 9500 تختی که بیمار بستری است اضافه شود.

    با توجه به توضیحاتی که در خصوص روند نامناسب شیوع کرونا در استان تهران بیان کردید، چه تصمیماتی اتخاذ شده است؟

    قرار است تعداد مراکز درمان سرپایی کووید 19 که از نظر کلینیک‌های حاد تنفسی و امکان درمان سرپایی وجود داشته باشد را در سطح استان به دوبرابر برسانیم.

    در روز شنبه هفته جاری بیش از 4 هزار درمان تزریقی روزانه کووید در کلینیک‌های سرپایی داشتیم و باید برای بیمارانی که بستری کردن آنها الزامی نیست این موضوع را مدیریت کنیم. 

    آقای دکتر! اکنون با توجه به اینکه در سیر واکسیناسیون کشوری قرار داریم، وضعیت واکسیناسیون در سطح استان تهران چگونه است؟ 

    روزانه واکسیناسیونی بین 45 تا 50 هزار دزُ در استان تهران صورت می‌گیرد و امیدواریم با حجم بیشتر واکسیناسیون جمعیت هدف نفرات بیشتری ایمن شوند تا مرگها به حداقل برسد.

     

    البته شرایط واکسیناسیون خوب است؛ یعنی الان آمادگی داریم روزانه بین 18 تا 20 هزار واکسن تزریق کنیم و این آمادگی را نیز داریم به 35 تا 40 هزار تزریق روزانه  داشته باشیم.در تهران 87 مرکز تجمیعی واکسیناسیون داریم که 33 مرکز از این مجموعه در محدوده دانشگاه علوم پزشکی ایران قرار دارد و ارائه خدمت می‌کنند.البته می‌تواند شرایط به شکلی باشد که اگر حجم بیشتری برای واکسیناسیون نیز مراجعه کنند، واکسیناسیون آنها انجام شود.


  • سقف سرمایه گذاری در صندوق پایا با رشد ۱۰۰ درصدی به دو میلیارد واحد رسید
  • تکلیف حداقل حقوق کارگران روشن شد؟ + جزئیات
  • عیدی جدید دولت به مردم / افزایش چشمگیر یارانه در ۱۴۰۳
  • نسخه یک اقتصاددان درباره دستمزد ۱۴۰۳
  • پشت‌پرده فروش کباب ارزان
  • چطور فیلم نت با محتوا گوی سبقت را ربود؟
  • ارزیابی دوازده کارشناس داوری درباره دیدار استقلال - پرسپولیس: در دربی 103 پنالتی گم شد!؟
  • افزایش شدید قیمت خودرو در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ / خودرو‌ها چند درصد گران شدند؟

  • البته باید تأکید کنم از نظر کاهش سرایت بیماری در سطح جامعه بهترین مسیر کماکان رعایت پروتکل‌ها و فاصله گذاری است؛چراکه کرونای دلتا قدرت انتقال بالایی دارد.

    اکنون چه تعداد مرگ ومیر روزانه در استان تهران داریم؟

    آمار دقیق را ستاد مقابله با کرونای استان تهران می‌داند اما به نظر می‌آید به تناسب، این میزان افزایش یافته و به سه رقمی رسیده است و متناظر این نیز در سطح ملی افزایش مرگ و میرها را داشته‌ایم.

    با یک تاخیر، افزایش مراجعات اکنون به افزایش فوتی‌ها تبدیل می‌شود؛ با توجه به اینکه یک چهارم افراد بستری ما معمولا در بخش مراقبت ویژه قرار می‌گیرند.

    وقتی تعداد تخت‌های بیماران مراقبت ویژه به بالای 2 هزار تخت می‌رسد، به همان نسبت آمار مرگ را بالا می‌برد؛ چون احتمال مرگ در بخش بیماران مراقبت ویژه از بخش عادی بیشتر است.

    به تناسب چنین وضعیتی افزایش مرگ و میر نیز رخ می‌دهد؛ در نتیجه باید هر چه سریعتر جلوی شیب افزایشی بیماری را بگیریم و این وضعیت به حالت کاهش یافته دربیاید.

    آقای دکتر! در چند روز گذشته شاهد تعطیلات 6 روزه در سطح استان تهران و البرز بودیم، اما متاسفانه تاثیر مثبتی مشاهده نشد و حتی با رشد 5 درصدی تردد روبرو بودیم؛ به نظر شما چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

    به هر جهت آنچه بنده می‌دانم که می‌تواند مانع روند افزایشی بیماری شود قوانین سفت و سخت قرنطیه نیست؛چراکه امکان تعطیلات کامل به علت وجود مسائل اجتماعی و اقتصادی وجود ندارد.

    در نتیجه باید به تغییر رفتار برگردیم و در آنجا که می‌توان اجتناب کرد، خود مردم نیز حساسیت لازم را نشان دهند؛کما اینکه می‌بینید رعایت پروتکلها نسبت به گذشته بسیار پایین آماده و این موضوع نشان دهنده ساده انگاری مردم است.

    ویروس دلتا کرونا نسبت به نسل‌ها و فرم‌های  قبلی خود واگیرداری بالاتری دارد.اکنون هر یک نفری که در خانواده‌ای مبتلا می‌شود، حتما همه اعضای خانواده‌اش به این بیماری مبتلا می‌شوند.این وضعیت اگر ادامه پیدا کند، شرایط غیر قابل کنترل خواهد شد. 

    تعطیلات اگر بخواهد رخ دهد باید خیلی کامل و همه جانبه باشد. نمی‌توانیم بخش‌هایی را فعال و دائر کنیم و بخش‌هایی راتعطیل کنیم؛ مثلا نمی‌توان دو استان را محدود کرد.

    الان تقریبا تمام کشور در وضعیت قرمز هستند و سه چهار استان شاید در وضعیت نارنجی و زرد قرار داشته باشند. زمان تعطیلات 6 روز کفایت نمی‌کند و حداقل یک لاک داون دو هفته‌ای لازم است و باید تمام مراکز مانند تعطیلات عید به تعطیلی کامل برسد؛ مگر مراکز اورژانسی مانند بیمارستانها،پلیس، آتش نشانی و...

    باید مراکز دولتی و غیر دولتی تعطیل شوند تا گردش ویروس به حداقل برسد؛ به هیچ عنوان اجازه تردد بین شهری نداشته باشیم و حتی پروازها هم به صورت پروازهای در حالت اضطرار صورت گیرد.

     آقای دکتر! شما به عنوان صاحب نظر در حوزه سلامت چرا این مسائل و نیازها را به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه نمی‌دهید؟

    البته این پیشنهادات و مسائل به ستاد ملی مقابله با کرونا مکرر ارائه داده شده است، اما در ستاد ملی مقابله با کرونا ملاحظات دیگری نیز وجود دارد. بنده به عنوان بخش سلامت نظر می‌دهم.ما جانب سلامت هستیم اما به هرحال مسائل اقتصادی و اجتماعی است که در ستاد مورد توجه قرار دارد.

     البته اینکه وزن کدام یک از این مسائل و تصمیمات بیشتر و کمتر است متفاوت است؛ وظیفه ما گفتن و عمل کردن به دستورات است؛ از طرفی تلاش می‌کنیم آنچه فکر می‌کنیم درست است را انجام دهیم.

    با توجه به شرایط حال حاضر کرونایی و وضعیت نامطلوب در استان تهران آیا کمبود تخت و تجهیزات پزشکی نداریم؟

    به شدت کمبود تخت داریم؛ به خصوص تخت‌های ویژه بیمارستانی. البته باید توجه کنیم آماده سازی و تبدیل تختها به تخت های ویژه زمان دو سه روزه‌ای می‌برد و همه بیمارستانها عزم خود را جزم کرده‌ اند این اقدام انجام شود.

    سامانه 6070 نیز که مربوط به به جایابی بیمارستانی است به این موضوع کمک می‌کند.شرایط به شکلی است که بخش مراقبت ویژه یا اصلا جایی برای بستری ندارد یا  تعداد تخت‌های این بخش بسیار اندک است.

    اعمال جراحی را متوقف کردیم و اعمال الکتیو به هیچ عنوان انجام نمی‌شود و در بیمارستانهای دولتی کاملا تعطیل شده و در مراکز درمانی خصوصی نیز دستور کاهش وحتی به صفر رساندن این اعمال را داده‌ایم.

     همزمان نیز کلینیک‌های سرپایی را افزایش داده‌ایم؛برای اینکه نظارت روزانه داشته باشیم؛ضمن اینکه از امروز موضوع درمان در منزل را نهایی می‌کنیم تا با کمک پرستاری در منزل، بتوانیم تعدادی از بیماران را در منازل خودشان که امکانات مراقبت از خود را دارند به کمک پرستار  خدمات لازم را در منزل ارائه کرده و موضوع را مدیریت کنیم.

    آقای دکتر! این روزها بسیاری از بیماران کرونایی که بنا به تجویز پزشکان باید از داروی رمدیسیور استفاده کنند در تهیه این دارو دچار مشکل هستند، در این خصوص چه اقدامی انجام داده‌اید؟

    این دارو تحت پوشش بیمه قرار گرفته است و بیمه آن را حمایت می‌کند. در دانشگاه علوم پزشکی ایران و مراکز تحت پوشش این دانشگاه نیز ما نیاز بیمارستانها و مراکز تحت پوشش خودمان چه خصوصی و چه دولتی را برای 10 روز آینده به طور کامل تامین کرده‌ایم و مشکلی در این خصوص نداریم.

     البته برخی بیمارستان‌های دولتی، خصوصی و داروخانه‌ها به دلیل بدهکاری به شرکت‌های پخش، دچار مشکلاتی در خصوص تأمین این دارو شده‌اند. 

    هر دُز دارو رمدیسیور حدود 700 هزار تومان است و حداقل سه تا 5 دز نیاز است و هزینه چند میلیون تومانی به همراه دارد.  پرداخت این مبالغ  و هزینه‌ها برای سیستم درمانی بخش دولتی، خصوصی و داروخانه‌ها آسان و راحت نیست.

    آقای دکتر!درباره آخرین وضعیت وضعیت پروژه‌های درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران در استان تهران توضیح دهید. 

    اکنون بیمارستان شهر قدس و فیروز آبادی شهرری افتتاح شده تلاش می‌کنیم بیمارستان ملارد را افتتاح کنیم و اگر شرکت طرف این پروژه بتواند به موقع تحویل دهد، ظرف مدت کوتاهی با حمایت وزارت بهداشت و هیأت امنای ارزی این مراکز را تجهیز و راه اندازی کنیم.

    پویشگر: خبرپو     منبع: فارس

    ۹:۲۰:۰۷ | چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ | Wednesday 28 / 07 July / 2021
    خرید رپورتاژ آگهی در خبرپو
    آخرین اخبار روز