#کالابرگ الکترونیک #غزه #پرسپولیس #استقلال #اخبار آموزش پرورش و فرهنگیان

ایران قاطع برای توافق؛ آمریکا ناتوان در پی تحریم

هر چند که هر يک از طرفين برجام به نحوي از انحا به دنبال آن هستند تا شرايط را به نحوي فراهم آورند تا با از سرگيري مذاکرات در آينده نه چندان دور شاهد احياي برجام باشيم اما همه اينها باعث نمي‌شود که تحرکات منفي که طرفين را از دستيابي به توافق دور مي‌کند را ناديده بگيريم.

در همین راستا دیگر برای همه طرفین برجام این مساله روشن و آشکار شده که اگر تا کنون تلاش‌های زیادی برای احیای توافق صورت گرفته اما هیچ کدام از این تلاش‌ها پس از هشت دور مذاکره در وین و مذاکرات دوحه به نتیجه‌ای نرسیده صرفا به دلیل کارشکنی‌ها و اقدامات غیر سازنده آمریکایی‌ها بوده است. طرفی که از سویی برای احیای برجام ابراز امیدواری می‌کند و از هرگونه مذاکره‌ای در این راستا حمایت می‌کند؛ اما همزمان رویکردهای خصمانه خود مبنی بر فشار حداکثری و تحریم را نیز ادامه می‌دهد. لذا همین رویکرد آمریکایی‌ها بوده تاکنون اجازه احیای برجام را نداده و صرفا با اتلاف وقت احیای برجام را ماه‌ها به تاخیر انداخته است. شاید اگر بحث آمریکا و تحریم‌ها در میان نبود ماه‌ها و حتی سال‌ها پیش برجام احیا می‌شد اما آمریکایی‌ها که خود با خروج از برجام آن را نقض کرده‌اند گویا هنوز هم دست از سیاست‌‌های شکست خورده خود نکشیده‌اند. اینکه دولت بایدن و مردان دیپلماسی‌اش تحریم و فشار حداکثری را سیاستی شکست خورده می‌دانند اما خود نیز بر مبنای آن عمل می‌کنند نقض غرض آشکاری است که از دید سایر طرف‌ها و جامعه جهانی پنهان نمی‌ماند. آمریکایی‌ها فکر می‌کنند با فشار و تحریم می‌توانند ایران را به پذیرش آنچه در نظر دارند مجبور کنند اما واقعیت این است که آنها خود نیز بر این امر واقفند که اگر به سمت راه‌های غیر سازنده بروند با پاسخ متقابل ایران مواجه خواهند شد. همان‌طور که در ماجرای صدور قطعنامه شورای حکام ایران پاسخ قاطع و محکمی به آنها داد به نحوی که ابراز نگرانی میان همه غربی‌ها آشکار بود. لذا بهتر است که آمریکا و اروپایی‌ها به جای محک زدن ایران تصمیمات درستی برای احیای برجام بگیرند و برای رسیدن به توافق روی میزی که به گفته جوزپ بورل بهترین توافق است تلاش کنند.
 


  • تور تایلند لحظه آخری از 34,490,000 تومان
  • تور مشهد لحظه آخری از 795,000 تومان
  • ارزانترین خودرو ۷ نفره در ایران / با این خودرو از سفر لذت ببرید
  • فوری/ حمله به اسرائیل دوباره کلید خورد
  • سبدهای پیشنهادی هفته دوم اردیبهشت ماه
  • تأمین مالی سد و نیروگاه «اوما اویا» سریلانکا توسط بانک توسعه صادرات ایران
  • بازگشت محمد دانشگر به استقلال
  • فروش یک وانت قلدر اتوماتیک (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) + شرایط
  • نظر کارشناسان داوری درباره دیدار پرسپولیس - آلومینیوم: اشتباه بزرگ امیر عرب براقی در روز حذف سرخپوشان!؟
  • قیمت طلا، سکه و دلار در بازار امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | طلا ارزان و سکه گران شد + جدول قیمت

  • تحریم و واکنش متقابل
    پس از امیدواری‌هایی که پیرامون از سرگیری مذاکرات احیای برجام به‌وجود آمده بود روز دوشنبه بازهم آمریکایی‌ها در پی سیاست نخ نما شده فشار و تحریم؛ تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کردند و وزارت خزانه‌داری آمریکا 6 شرکت و یک کشتی را به بهانه ارتباط با ایران در فهرست تحریم‌ها قرار داد. در بیانیه خزانه‌داری آمریکا آمده است دفتر کنترل دارایی‌های خارجی این وزارتخانه «نهادهای حامی شرکت‌های خوشه‌ای پتروشیمی ایران» را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. خزانه‌داری مدعی شده اقدام امروز شرکت‌هایی را هدف قرار گرفته که شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از آن برای تسهیل فروش ده‌ها میلیون دلار نفت و محصولات پتروشیمی به شرق آسیا استفاده می‌کند. این در حالی است که دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا بعد از معرفی این تحریم‌ها مدعی شد که آمریکا به دیپلماسی با ایران متعهد است. از سوی دیگر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز گفته: «ما تحریم‌هایی را علیه نهادهایی که درحال مبادله نفت خام و محصولات پتروشیمی ایران هستند، اعمال کردیم. تا زمانی که ایران آماده بازگشت به اجرای کامل تعهداتش در چارچوب بازگشت متقابل به برجام شود، از اختیارات خود برای هدف قرار دادن صادرات این محصولات استفاده خواهیم کرد.» قدر مسلم ایران همواره نشان داده که در هر شرایطی پاسخ متقابل خود به طرف مقابل را خواهد داد چنانکه بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار کرده است: «طبق قانون مجلس و به منظور حفظ منافع ملت ایران، مجموعه‌ای از وظایف را انجام دادیم. یکی از کارهایی که انجام دادیم راه‌اندازی 1000 دستگاه سانتریفیوژ IR6 بود و از دوشنبه شروع به تزریق گاز به این ماشین‌ها کردیم.» وی افزود: «ما روند غنی سازی را برای رفع نیازهای کشور ادامه خواهیم داد.»

     


  • استخدام شرکت های مس ایران
  • خرید تور کیش لحظه آخری از 3,850,000 تومان
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
  • قیمت روز انواع تلفن همراه در ۱۷ دی ۱۴۰۲
  • شیرخوارگاه‌های مشهد خالی شد
  • تسری امتیازات رتبه‌بندی معلمان به آموزشیاران نهضت سوادآموزی
  • معرفی آلت‌کوین‌هایی که در پی اصلاح بازار، اکنون در منطقه خرید هستند!
  • استخدام شرکت معتبر تولیدی در 7 عنوان شغلی
  • پاداش ده‌روسی برای گلزنی سردار آزمون

  • آمریکا به تحریم و فشار ادامه دهد دست‌بسته نخواهیم بود
    وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: آمریکایی‌ها تصور نکنند با تحریم و فشار می‌توانند در میز مذاکره امتیاز بگیرند. آنها باید زیاده خواهی را کنار بگذارد. ما برای رسیدن به توافق قوی، جدی هستیم. حسین امیر عبداللهیان در حاشیه مراسم هفتمین دوره اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی گفت: مایلم در جمع شما و در رابطه با آنچه بین ما و آقای بورل و طرف آمریکایی در موضوع مذاکرات جهت لغو تحریم‌ها رخ داد اشاره کنم. به یاد دارید که در هفته‌های گذشته در حالی که ما برای مرحله جدیدی از مذاکرات آماده می‌شدیم، به یکباره طرف آمریکایی با هدف امتیاز گرفتن در میز مذاکره طرح قطعنامه‌ای را در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کرد و قطعنامه‌ای را روی میز گذاشت و ما متعجب شدیم از اینکه در حالیکه در همان زمان و به کررات در این ایام از طرف بایدن دائما پیام‌هایی با واسطه دریافت می‌کنیم که آمریکا حسن نیت دارد و در بازگشت به توافق جدی است. ما پاسخ قاطع خود را به طرف آمریکایی دادیم. این اقدامات غیر منطقی و این جنون تحریم‌های بی‌اثر که بایدن، بلینکن و راب مالی هم به آن اشاره کردند و حتی خود بورل در متن اخیر به آن اشاره داشته، هیچ تاثیری ندارد. رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: من مایلم اشاره کنم که در پاسخ به این اقدام آمریکا نسبت به گازدهی صدها سانتریفیوژ نسل جدید از شب گذشته بر اساس تصمیمی که گرفته شد اقدام کردیم. آمریکایی‌ها تصور نکنند با این اقدامات در میز مذاکره می‌توانند امتیاز بگیرند و زیاده خواهی را کنار بگذارد، ما اهل منطق و مذاکره هستیم و برای رسیدن به توافق قوی، جدی هستیم اما اگر طرف آمریکایی بخواهد این مسیر را ادامه بدهد هرگز دست بسته نخواهیم بود.
     
    به دسترسی مناسب نیاز داریم
    مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دهمین کنفرانس بازبینی پیمان عدم اشاعه هسته‌ای در نیویورک در بخشی از سخنرانی‌اش به مساله بازرسی‌های آژانس از برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و گفت: ما به دسترسی مناسب به گستره و عمق این برنامه هسته‌ای نیاز داریم. رافائل گروسی گفت، تنها این موقع است که آژانس «خواهد توانست تضمین لازم و موثق بدهد که هر گونه فعالیت هسته‌ای در جمهوری اسلامی ایران در راستای اهداف صلح‌آمیز است.» وی همچنین در صفحه توییترش از «راستی‌آزمایی در ایران، امنیت و ایمنی هسته‌ای در تاسیسات هسته‌ای در اوکراین، معاهده تسلیحاتی استرالیا، انگلیس و آمریکا(AUKUS) در زمینه پیشرانه‌های دریایی» به عنوان مسائل مرتبط با این کنفرانس نام برد که در دیدارش با بلینکن درباره آن‌ها به بحث و گفت‌وگو کرده است.
    پویشگر: خبرپو     منبع: روزنامه آرمان ملی

    ۱۲:۰۵:۴۱ | پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ | Thursday 04 / 08 August / 2022
    خرید رپورتاژ آگهی در خبرپو
    آخرین اخبار روز