#غزه #مشاهده دهک خانوار, درخواست بررسی دهک و دانلود اپلیکیشن شما در سایت حمایت hemayat.mcls.gov.ir #دریافت اینترنت رایگان در سامانه دولت من my.gov.ir #مشاهده سود سهام عدالت در سایت sahamedalat.ir #ماه مبارک رمضان #یارانه و کالابرگ الکترونیک #بیت‌کوین #پرسپولیس #استقلال #اخبار آموزش و پرورش

اسحاق جهانگیری: امروز نمی توان به مردم دروغ گفت

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه اتکا بر فناوریهایی نظیر آی تی و آی سی تی موجب افزایش شفافیت است، تصریح کرد: امکانپذیر نیست که در دنیای امروز مطلبی را از مردم مخفی و یا بر آنها تحمیل کرد. امروز نمی توان به مردم دروغ گفت. کشور در مرحله ای قرار دارد که نمی توان به مردم چیزی گفت ولی کار دیگری انجام داد.

 

جهانگیری: امروز نمی توان به مردم دروغ گفت

جهانگیری صبح امروز (شنبه) در آیین افتتاح نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت که در سازمان آموزش فنی-حرفه ای کشور و با حضور روسای سازمانهای فنی-حرفه ای سراسر کشور برگزار شد، به ورود دانش و فناوری های نوین در فضای جدید جهانی و ورود به داخل کشور اشاره و تصریح کرد: نباید زمانی که با یک پدیده جدید روبرو می شویم تنها به فکر عوارض سیاسی و اجتماعی و ممنوعیت استفاده از آن پدیده باشیم.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه باید از گذشته درس عبرت گرفت، به مقاومت در استفاده از همه پدیده های نو نظیر راه آهن، تلویزیون، ویدیو و ماهواره اشاره کرد و گفت: در مقطعی از تلویزیون به عنوان اتاق شیطان یاد می شد. این در حالی است که امروز در همه روستاهای کشور از این تجهیزات دنیای ارتباطات استفاده می شود. باید در نظر داشت که با علم و فناوری نمی توان مبارزه کرد البته این مباحث نیازمند قواعد و قوانین حکمرانی دقیقی هستند که باید به درستی نوشته شود.


  • تور گرجستان لحظه آخری از 8,090,000 تومان
  • تور آنتالیا لحظه آخری از 18,990,000 تومان
  • پشت‌پرده فروش کباب ارزان
  • چطور فیلم نت با محتوا گوی سبقت را ربود؟
  • افزایش شدید قیمت خودرو در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ / خودرو‌ها چند درصد گران شدند؟
  • ارزیابی دوازده کارشناس داوری درباره دیدار استقلال - پرسپولیس: در دربی 103 پنالتی گم شد!؟
  • زمستان می ماند
  • از کجا بفهمیم باتری خراب است یا دینام خودرو؟
  • یک خبر شبانگاهی از واریز ۶۵۰ هزارتومان فوق العاده معیشتی به حقوق بازنشستگان
  • ۴ راه برای صمیمیت بین زوجین در زندگی / عدم صمیمت زندگی زناشویی را با این ۴ شیوه درمان کنید
  • با پارکت چوبی آیلکس، به خانه خود گرما و زیبایی ببخشید

  • وی افزود: ممکن است شبکه ای در فضای مجازی ایجاد و تحت تاثیر سیاست های جایی از دنیا قرار داشته باشد و عوارضی برای کشور به وجود آورد اما باید در نظر داشت که نمی توان با مردم خود مبارزه کرد و پیشرفت کشور در سازگاری، گفتگو و جلب مشارکت مردم برای وضع قوانین جدید است.

    جهانگیری با تاکید بر اینکه اتکا بر فناوریهایی نظیر آی تی و آی سی تی موجب افزایش شفافیت است، تصریح کرد: امکانپذیر نیست که در دنیای امروز مطلبی را از مردم مخفی و یا بر آنها تحمیل کرد. امروز نمی توان به مردم دروغ گفت. کشور در مرحله ای قرار دارد که نمی توان به مردم چیزی گفت ولی کار دیگری انجام داد.

    معاون اول رییس جمهور با اشاره به فعالیت اقتصادی چندین میلیون ایرانی در فضای مجازی و اینترنت، ادامه داد: اینترنت از مواضع آشکار عدالت خواهی در کشور است تا جایی که یک روستایی در منطقه خاش در سیستان بلوچستان با استفاده از اینترنت و ایجاد کسب و کار توانسته کالاهای خود را با جلب مشتری به سراسر دنیا بفروشد که این مهم از مزایای بسیار زیاد گسترش اینترنت و پهنای باند در کشور است که با تلاش های دولت تدبیر و امید فراهم شده است.


  • استعفای کاظم صدیقی در هاله ای از ابهام
  • افزایش حداقل دستمزد کارگران به میزان ۳۵.۳ درصد برای سال آینده
  • استخدام شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند
  • ۳ درس مهمی که در دوره‌های صعود بازار کریپتو نباید فراموش کنیم!
  • نسخه یک اقتصاددان درباره دستمزد ۱۴۰۳
  • تکلیف حداقل حقوق کارگران روشن شد؟ + جزئیات
  • عیدی جدید دولت به مردم / افزایش چشمگیر یارانه در ۱۴۰۳
  • سقف سرمایه گذاری در صندوق پایا با رشد ۱۰۰ درصدی به دو میلیارد واحد رسید

  • وی همچنین با اشاره به شیوع بیماری کرونا تصریح کرد: اگر اینترنت، پهنای باند و امکانات و زیرساخت های فضای مجازی در این دولت توسعه نیافته بود کشور با مشکلات عدیده ای روبرو می شد. اگر پهنای باند در کشور ایجاد نمی شد ۱۴ میلیون دانش آموز، ۹۰۰ هزار معلم، ۴ میلیون دانشجو و اساتید دانشگاه نمی توانستند از طریق شبکه های مجازی و همچنین شبکه شاد در آموزش و پرورش کلاسها و آموزش های خود را برقرار کنند.

    جهانگیری تاکید کرد: در حال حاضر ۲۰ میلیون خانوار با بهره گیری از فضای مجازی و اینترنتی می توانند وام قرض الحسنه دریافت و یا خرید الکترونیکی داشته باشند. دنیای مجازی و اینترنت و اقتصاد مرتبط با این بخش دنیای متفاوتی خواهد بود.

    معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه هنر مراکز فنی و حرفه ای در کشور این است که تحلیلی دقیق نسبت به آینده اقتصاد کشور و جهان داشته باشند، افزود: افراد باید متناسب با تحلیل های اقتصادی به روز آموزش ببینند تا منبع درآمد برای خود داشته باشند. به منظور تحقق این مهم در جلسات اول شورای آموزش فنی و حرفه ای سیاست های مبتنی بر آینده پژوهی و علم بروز، اقتصادی جهانی و حرکت اقتصادی کشور اتخاذ شد.

    وی با بیان اینکه اگر مهارت آموزی سنتی و مدرن متناسب با شرایط جدید جایگاه خود در کشور را پیدا کند مسائل کشور حل می شود، ادامه داد: افراد دارای مهارت حتما می توانند شغل پیدا کنند و یا تبدیل به یک کارآفرین شوند. در یکی از بازدیدهای خود از دانشگاه فنی و حرفه ای از رییس سازمان فنی و حرفه ای پرسیدم که چند نفر از فارغ التحصیلان از دانشگاه های مرتبط با این سازمان می توانند بعد از فارغ التحصیلی صاحب شغل و یا منبع درآمد شوند که رییس این سازمان با اطمینان بالایی اعلام کرد که درصد بالایی از فارغ التحصیلان از دانشگاه ها و هنرستان های مرتبط با این سازمان می توانند صاحب شغل شوند.

    جهانگیری با بیان اینکه افرادی که در جامعه دوره های مهارت آموزی را در مراکز فنی حرفه ای طی کرده اند به درجه ای می رسند که با اعتماد به نفس بالا می توانند در کشور کار ایجاد کنند، افزود: آموزش مهارت می تواند به بالا رفتن اعتماد به نفس فرد کمک بالایی نماید تا جایی که خود را کارآفرین بداند و با ریسک بالا به ایجاد اشتغال در کشور و سرمایه گذاری مبادرت نماید.

    معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه توانمندی و بالندگی ملی کشور با ایجاد مهارت افزایش می یابد، ادامه داد: اگر نیروی بیکار در کشور وجود داشته باشد، سرمایه بزرگی از کشور هدر می رود و نیروی انسانی سرمایه ای است که به وسیله آن می توان اقتصاد بزرگ کشور را به نقطه ای برسانیم که بیکاری در کشور با توجه به مهارت افزایی کاهش یابد.

    وی تبدیل مهارت آموزی به فرهنگ عمومی و گفتمان غالب در جامعه را مهمترین رسالت سازمان فنی و حرفه ای توصیف و تاکید کرد: مقام معظم رهبری دو مبنای توسعه و تولید علم و فناوری را در کشور بنا گذاشته اند که الان تبدل به گفتمان غالب در کشور شده است و توسعه و پیشرفت ایران بدون توسعه علم امکانپذیر نیست.

    جهانگیری همچنین به تعداد بالای فارغ التحصیلان در دانشگاه های کشور با مدارک بالای تحصیلی اشاره کرد و افزود: زمانی در جامعه همه به دنبال این بودند که در رشته های پزشکی و مهندسی تحصیل کنند و یا با مدارک دکتری فارغ التحصیل شوند بطوریکه امروز تعداد زیادی از افراد با مدارک تحصیلی عالی در کشور وجود دارند اما نمی توانند با این مدارک منبع درآمدی برای خود و خانواده ایجاد کنند. متاسفانه در حال حاضر شاهد هستیم که افراد با مدارک بالا و حتی دکتری و فوق لیسانس آزمون های مشاغل پایین شرکت می کنند.

    وی ادامه داد: عنوان دانشگاهی زمانی به کار می آید که برای تولید کار و بعنوان منبع درآمد استفاده شود.

    معاون اول رییس جمهور همچنین بر بروزرسانی دانش کارگران و مدیران خط تولید در کارخانه ها و بنگاه های اقتصادی تاکید کرد و افزود: باید کسانی که در یک بنگاه اقتصادی مشغول به کار است بدانند دستگاهی که با آن کار می کنند در طول زمان چه تغییراتی داشته است و با بروز رسانی و بهره وری به بنگاه اقتصادی خود کمک نمایند. مهمترین اتفاق برای نیروی انسانی در بنگاه اقتصادی آموزش های مداوم، بروز و مبتنی بر یافته های جدید علمی است.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه تردیدی نیست مهمترین و اصلی ترین وظیفه مردم و مسئولان توسعه ایران است، اظهار داشت: باید پیشرفت و توسعه ایران به جایگاهی برسد که مردم از اینکه در ایران زندگی می کنند و ایرانی هستند به خود افتخار کنند. تنها گذشته ایران افتخارآمیز نیست بلکه باید امروز همه ایرانیان به جایگاهی رفیع از رفاه، توسعه و اشتغالزایی و زندگی آبرومندانه برسند.

    جهانگیری با بیان اینکه توسعه مسیر جدیدی نیست که خلق کنیم بلکه راهی است که همه دنیا با موفقیت طی کرده اند، ادامه داد: توسعه نیازمند سیاست های عالمانه و منطبق با فرهنگ جامعه و مسائل محلی هر کشور است و باید در این مسیر از تجارب موفق سایر کشورها بهره بگیریم.

    معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه توسعه پایدار بدون توسعه علمی و فناوری ممکن نیست، افزود: هیچ کشوری نمی تواند تنها بر منابع طبیعی خدادادی تکیه کند و شاید در برهه ای از زمان با استفاده از مواهب این منابع طبیعی اقتصادی بزرگ با رفاه و زیرساخت های توسعه ای داشته باشد ولی اگر این کشور متکی به توسعه پایدار و توجه به مباحث انسانی و علم و براساس پیش بینی آینده از اقتصاد توسعه نباشد باید منتظر روزی باشد که این منابع تمام می شود و مردم این کشور به چرخه فقر ورود پیدا می کنند.

    وی با تاکید بر اینکه باید توسعه مبتنی بر توسعه علمی، فناوری و آینده اقتصاد ایران باشد، ادامه داد: باید اقتصاد ایران از اتکا بر منابع طبیعی به اقتصاد دانش بنیان، نخبه محور و با نگاه به دنیای دیجیتال باشد.

    معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: توسعه منابع انسانی اولویت نخست کشور است و کشوری که نیروی انسانی زبده که از هر نظر توانایی تولید کار و ثروت دارد، مسیر توسعه را به سرعت به خوبی طی می کند.

    جهانگیری با اشاره به اینکه در چهل سال گذشته طبق شاخص های بین المللی جایگاه و رتبه خوبی در توسعه انسانی در جمهوری اسلامی ایران بوجود آمده است، ادامه داد: نوآوری و خلاقیت مهمترین ویژگی ها در بحث توسعه انسانی است و دانشگاه های بزرگ به این سمت می روند که دانشگاه های نسل جدید باید کارآفرین بوده و تنها به فارغ التحصیل دانشجویان خود فکر نکرده بلکه به دنبال پرورش کارآفرین و یک فرد توانا به تولید و خلق کار باشند.

    وی همچنین به اهمیت آموزش و پرورش در شکل گیری پرورش نیروی انسانی در کشور اشاره و تصریح کرد: در کنار آموزش های کلاسیک در وزارت خانه های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیاز به آموزش های مکمل دیگری است که از ضرورت های اجتناب ناپذیر برای زندگی فردی و اجتماعی آحاد جامعه است که در غیر اینصورت نمی تواند از توانمندی های شخصی و زندگی اجتماعی بهره کامل را ببرد.

    جهانگیری با اشاره به اینکه طبق تحلیل جامعه شناسان در حال عبور از دوران مخاطره آمیز و با مخاطرات متعددی هستیم ادامه داد: از یک طرف تحریم و فشارهای اقتصادی علیه کشور، زندگی مردم را سخت کرده است، همچنین مخاطره کرونا تمام ابعاد زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده و در کنار این مسائل مشکلات محیط زیستی و مخاطرات طبیعی نیز جامعه را با خطراتی روبرو کرده است که البته این کشور برای عبور از این مخاطرات و دور زدن تنگناها نیازمند مجموعه از آموزش های مکمل است تا از دل تهدید فرصت بوجود آید و با کمک یکدیگر بتوانیم از این مخاطرات با موفقیت عبور کنیم.

    معاون اول رییس جمهور خاطر نشان کرد: باید جهت گیری آموزش مهارت های فنی حرفه ای به این سمت رود تا انسانی توانمند بسازد تا بتواند در زندگی فردی و اجتماعی تغییر بوجود آورد.

    وی همچنین بر اهمیت آموزش مهارت های قدیمی و سنتی در کنار آموزش های مدرن در دنیا تاکید کرد و گفت: مهارت های سنتی از جمله ساختمان سازی، کارهای فیزیکی و مکانیکی در یک جامعه مدرن همچنان یک نیاز جدی است اما مهمترین موضوعی که باید جهت گیری آموزش های فنی و حرفه ای در دانشگاه ها و هنرستان های کشور باشد این مهم است که اقتصاد جهان به چه سمتی می رود و به چه نیرویی نیاز دارد.

    جهانگیری ضرورت کاهش اتکا به درآمدهای نفتی را از سیاست های اصلی کشور خواند و با اشاره به کاهش درآمدهای نفت پس از تحریم های آمریکا، گفت: باید از همه ظرفیت های کشور برای توسعه و کاهش فقر در کشور استفاده شود. امکان ندارد که یک ایرانی دلسوز آینده ایران و مردم کشورش باشد و نسبت به این مساله دغدغه نداشته باشد. نباید این پندار در جامعه بوجود آید که بر مردم با مشکلات معیشتی حکومت کنیم.

    معاون اول رییس جمهور در ابتدای سخنان خود با ابراز خرسندی از حضور در سازمان آموزش فنی و حرفه ای در روزهای پایانی دولت از تمامی دست اندرکاران و فعالان آموزش مهارت های فنی و حرفه ای در سراسر کشور قدردانی کرد.

    شریعتمداری وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه بکارگیری نیروهای جوان و بانوان منشا خدمات گسترده ای در سازمان فنی و حرفه ای شده است ادامه داد: نهضت مهارت افزایی که با همت دولت تدبیر و امید در کشور بوجود آمده است بدون همکاری صنعتگران و کارآفرینان امکانپذیر نیست.

    وی همچنین تولید محصولات فرهنگی دییجیتال و الکترونیک، آموزش مهارت های فنی و حرفه ای در دانشگاه ها و مدارس علی رغم شروع کرونا، بالا بردن سطح آموزش معلولان و بازتوانی مهارت آسیب دیدگان اجتماعی و همچنین توان افزایی روستاییان و عشایر را از جمله اقدامات وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی و همچنین سازمان فنی و حرفه ای در دولت دوازدهم برشمرد.

    حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش نیز با تاکید بر اینکه مهارت های فنی و حرفه ای مهمترین مهارت ها برای مشارکت موثر اجتماعی است، افزود: آموزش مهارت های فنی و حرفه ای در هنرستان های کشور تا جایی که ۵۰ درصد دانش آموزان دوره متوسطه قادر به گذراندن این آموزش ها و مهارت ها باشند از اولویت های جدی این وزارتخانه است و خوشبختانه اقبال اجتماعی به یادگیری مهارت های فنی و حرفه ای در کشور در حال افزایش است.

    همچنین در این مراسم با حضور جهانگیری و بصورت ویدئو کنفرانسی از ۳۵۴ مرکز جوار و بین کارگاهی بهره برداری و همچنین از ۵۰۰ استاندارد جهانی رونمایی شد.

    پیش از این مراسم نیز دکتر جهانگیری از نمایشگاهی که توانمندی های نیروهای آموزش دیده در سازمان فنی و حرفه ای در بخش های رباتیک، خراطی، جواهر سازی، طراحی مهندسی و مکانیک، مکاترونیک و تولیدات محصولات پزشکی و بهداشتی را به نمایش گذاشته بود، بازدید کرد.

    پویشگر: خبرپو     منبع: ایسنا

    ۱۳:۳۲:۵۰ | شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ | Saturday 31 / 07 July / 2021
    خرید رپورتاژ آگهی در خبرپو
    آخرین اخبار روز