#غزه #انتخابات مجلس #پرسپولیس #استقلال #اخبار آموزش پرورش و فرهنگیان #قرارداد اجاره رایگان در سامانه خودنویس khodnevis.mrud.ir

اظهارات رئیس مجلس از مباحث اقتصادی تا طرح صیانت فضای مجازی

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اولویت مجلس یازدهم که به آنها پرداخته معیشت، اشتغال و اقتصاد بوده به همکاری دولت و مجلس برای اجرای قوانین وضع شده دراین باره تاکید کرد.

قالیباف:اولویت های انجام شده مجلس یازدهم اقتصاد، معیشت و مسکن بود

به گزارش ایرنا، «محمدباقر قالیباف» چهارشنبه شب به مناسبت فرارسیدن ۱۰ آذرماه و روز مجلس که مصادف با شهادت آیت الله «سیدحسن مدرس» در سال ۱۳۱۶  است، در گفت‌ و گوی تلویزیونی گفت: در ابتدای صحبتم یادی کنم از شهید مدرس که در حقیقت اگر امروز به نام مجلس نامگذاری شده، مهمترین ویژگی این شهید بزرگوار این بود چون از خدا می ترسید، از هیچ فردی نترسید. هم مقابل دشمنان خارجی هم رضا خان قلدر و استبداد داخلی ایستاد و در واقع این شخصیت به مجلس معنا بخشید تا امروز  مجلس خانه ملت شود.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: شهید مدرس به مردم و کشور معنا بخشید و این روز به همه مردم عزیز و همکاران تبریک گفته و یاد همه شهدای قبل و بعد از انقلاب مجلس را گرامی می داریم.

وی درباره مشکلات کشور از جمله بخش اقتصادی و عملکرد یک سال و نیم مجلس یازدهم برای رفع آنها اظهار داشت: فلسفه وجودی مجلس این است که ما نماینده مردم در مجلس هستیم و در چندین نوبت نیز این موضوع را تاکید کردم که نمایندگان مردم هیچ دغدغه‌ای جز دغدغه مردم ندارد.


  • تور آنتالیا لحظه آخری از 14,710,000 تومان
  • تور قشم لحظه آخری از 1,790,000 تومان
  • سناریوهای پیشنهادی تحلیلگران برای بیت‌کوین؛ قیمت به زیر ۶۰ هزار دلار برمی‌گردد؟
  • جدول میزان حقوق بازنشستگان بعد از اجرای همسان سازی
  • زمان دقیق واریز مرحله سوم سود سهام‌عدالت اردیبهشت ۱۴۰۳
  • رستوران گردان برج میلاد؛ غذا خوردن در بلندترین رستوران ایران
  • آخرین وضعیت مس جانجا به روایت مدیرعامل «تجلی»
  • آغاز فروش بدون قرعه کشی جدیدترین محصول ایران خودرو + جزئیات
  • اخبار لحظه به لحظه استخدام وزارت بهداشت
  • چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟
  • قیمت روز انواع تلفن همراه در ۱۷ دی ۱۴۰۲
  • خرید تور تایلند لحظه آخری از 35,900,000 تومان

  • قالیباف تاکید کرد: یکی از وظایف ما این است که در میان مردم باشیم، ارتباط مستقیم با مردم داشته باشیم و  انصافاً همه همکاران من در حوزه های انتخابیه خود مرتب و از نزدیک با توده های مردم در ارتباط بودند و مجلس یازدهم نیز در آغاز کار سیاستگزاری خود را به دو موضوع مهم متمرکز کرده است.

    رییس قوه مقننه ادامه داد:‌ یکی موضوع مهم مسائل اقتصادی و دوم توجه به مسائل فرهنگی و علمی کشور است. البته اگر نگاهی به مجلس داشته باشیم، برای اقتصاد و هر موضوع دیگری وظیفه ذاتی مجلس این است اگر قانون هایی که اشکال دارند، آنها را مرتفع کند یا اگر دولت یا نمایندگان تشخیص می‌دهند که برای هر مشکلی نیازمند قانونی هستیم، آن قانون را وضع کنند و بر اجرای قانون نیز نظارت کنیم.

    وی با بیان اینکه اجرای قانون از وظایف دولت است، گفت: مجلس یار و مددکار دولت است و وظیفه قانونگذار این است که ناظر دلسوز هم باشیم. زیرا بار اصلی بر روی دوش دولت است و باید همه کمک کنیم همه قوانین را دولت به درستی اجرا کند و امروز نیز نزدیک به ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه رییس جمهوری و اعضای هیات دولت در نشست صبح درباره هماهنگی‌ها و همکاری ها صحبت کردند.


  • بالاخره دولت دستور متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را داد / زمان پرداخت مابه‌التفاوت همسان‌سازی جلو افتاد
  • عضو سابق هیات مدیره استقلال افشاگری کرد
  • خبر فوری برای کارگران | تصمیم نهایی وزارت کار درباره رقم دستمزد ۱۴۰۳
  • فراخوان شرکت مدیران خودرو / دارندگان X۵۵ پرو به نمایندگی مراجعه کنند
  • همه بازنشستگان بخوانند /جزئیات مهم حق سنوات بازنشستگان و مستمری بگیران +جدول
  • چری فالوین T9 با 1.187 میلیارد تومان راهی بازار شد
  • مدارس قم فردا سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ تعطیل است؟ | تعطیلی مدارس قم سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • رژیم غذایی و تغذیه مناسب می تواند بیماری لوپوس را درمان کند؟
  • مهم ترین رستوران های کرج

  • قالیباف تصریح کرد: دغدغه امروز کشور اقتصاد است و مشکلات مردم نیز در بخش های معیشت، اشتغال و نگرانی آنها ازبی‌ثباتی اقتصاد و گرانی است. ما در مجلس شورای اسلامی با اولویت به این مسائل  پرداختیم و مهمترین قوانینی که در مجلس تصویب شده است عمدتا متمرکز بر اقتصاد بوده است.

    **برای حل مشکل مسکن باید از ظرفیت مردم نیز استفاده کرد

    وی با اشاره به مشکلاتی که در بخش مسکن وجود دارد،‌ گفت: زمانی مردم تصور می کردند که با افق روشنی صاحب مسکن می شوند، اما امروز مردم نگران هستند که آیا می توانند هزینه اجاره مسکن خود را تامین کنند؟ البته مجلس موضوع تامین مسکن را در دستور کار قرار داد و هم مشکلاتی که در این بخش وجود دارد به آنها توجه کرد.

    رییس قوه مقننه با اشاره به اینکه مسکن مهر از اقدامات خوبی بود که برای تامین مسکن انجام شد، ‌افزود: البته مسکن مهر هم اشکلاتی داشت و مهمترین کاری که مجلس یازدهم در این باره انجام داد، این بود که حل این مشکل را با نگاه دولتی ساز پیش نبرد.  یعنی باید تلاش کنیم از ظرفیت های مردم در این باره استفاده کنیم.

    قالیباف ادامه داد: دولت باید به نحوی عمل کند که قیمت تمام شده مسکن به ویژه برای افرادی که نوبت اول مسکن را قرار است دریافت کنند، بتوانند مسکن ارزان دریافت کنند. با توجه به موقعیت جغرافیایی که وجود دارد، تقریبا ۵۵ تا ۴۵ درصد مسکن کشور متمرکز به زمین است. ما در این بخش از زمین های مازاد و زمین های دولتی و صندوق های مورد نظر استفاده کنیم.

    رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت موضوع مسکن را پیگیری کرده است و مجلس نیز در این باره قانون مالیات بر خانه های خالی را تصویب کرد. از زمان که این قانون را به مرحله اجرا در آورده است، تغییراتی مثبتی در بازارمسکن رخ داد و البته مسئله اصلی در این باره میزان عرضه و تقاضا است.

    وی با بیان اینکه چند ۱۰۰ هزار خانه خالی در کشور وجود دارد، ادامه داد: بخشی از همین خانه ها در کارهای بنگاه داری بانک ها بود و شرکت های وابسته به بانک ها خانه ها را می ساختند و انبوه سازی می کردند. اما با قانون مجلس به همه اینها مالیات تعلق می گیرد واین قانون سبب می شود این خانه ها به اجاره داده شود یا مجبور به فروش آن شوند.

    رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره مصوبه مجلس در مالیات برعایدی سرمایه نیز گفت: مجلس در بخش اقتصاد در موضوع مشخص حرکت می کند و موضوع مسکن،‌ مالیات بر خانه های خالی،‌مالیات بر عایدی سرمایه و هم تولید مسکن را دنبال کرده است.

    **بخشی  از فشارهای ما بدون شک فشار تحریم است
    رئیس مجلس شورای اسلامی بخشی از فشارهای وارده به کشورمان را فشار تحریم دانست.
    وی افزود:ما در سال گذشته و ابتدای مجلس برای رفع تحریم و پایان دادن به جاده یک طرفه ای که آمریکا و ۱+۴ درست کرده بودند و به کشور فشارهای زیادی می آوردند قانونی را در مجلس تصویب کردیم .

    قالیباف خاطر نشان کرد: قانون ۹ ماده ای مجلس یک زبان دیپلماسی در عرصه بین المللی بود که دقیقا بدانند نقشه راه و سیاست های قطعی ما در عرصه بین المللی چیست. ما تا آن موقع قانونی با این شفافیت نداشتیم.

    وی ادامه داد: کارهای یک طرفه مانند پروتکل الحاقی و یا محددیت در غنی سازی همه در گرو آن بود که تحریمها را بردارند ما اجرا می کردیم ولی آنها تحریم ها را برنمی داشتند. این قانون توانست اثر گذار باشد و من مطمئن هستم می تانیم با قدرت یک مذاکره قدرتمندانه و خوب انجام دهیم  به توافق عادلاه و عزتمندانه دست پیدا خواهیم کرد اگر آنها به تعهدات خود وفادار باشند.

    **امیدواریم به توافق عادلانه وعزتمندانه در مذاکرات دست یابیم

    وی با بیان اینکه مجلس در دولت قبل طرح معیشتی را به تصویب رساند،‌ گفت: سبد معیشتی در سال قبل به مردم واگذار شد و اقداماتی دیگر اقتصادی نیز درانجام شد. البته یکی از دلایل این مسائل به تحریم مربوط است و در سال قبل نیز برای رفع تحریم،‌ قانونی در مجلس تصویب شد تا فشارهایی که آمریکا و ۱+۴ درست کرده بودند،‌ مقابله کند و در حقیقت این قانون مقابله با تحریم ها در عرصه بین المللی بود.

    رییس قانون مقننه تاکید کرد: ‌این قانون نقشه راه دیپلماسی در عرصه بین المللی بود و پیش از آن چنین قانونی با این شفافیت نداشتیم. چرا که وقتی کارهایی که با توجه به این قانون انجام شد مانند پروتکل الحاقی یا محدودیت در حوزه غنی سازی، همه در گرو این بود که طرف غربی محدودیت ها را در برجام بردارد. ولی ما در حال اجرای مفاد توافق بودیم و طرف غربی به اجرای آن پایبند نبود.

    وی ادامه داد:‌ این قانون توانست اثرگذار شود و مطمئن هستم ما می توانیم با قدرت، مذاکره قدرتمندانه و خوبی را انجام دهیم وبه توافق عادلانه و عزتمندانه نیز دست خواهیم یافت و امیدواریم آنها به تعهدات خود وفادار باشند.

    **مجلس شرایط فرزندآوری و بهبود جوانی جمعیت را تسهیل کرده است
    قالیباف با تاکید بر اینکه یکی از موضوعات مهم کشور،‌ موضوع تعالی جمعیت است، عنوان کرد: شاید در این بخش سیاست هایی وضع شود و چگونگی اجرای آن نقص هایی داشته که سبب شده جمعیت کشور به سمت پیر شدن برود که این برای کشور آسیب پذیر است.

    وی یکی از دلایل مشکل ساز در بخش جمعیت را مسائل معیشتی خانواده ها عنوان کرد و ادامه داد: درآمد و شغل در ازدواج جوان مطرح می شود و زوجین موضوع اشتغال، درآمد را در کنار موضوعات سلامت مورد توجه قرار می دهند. هرچند که باید قبول کنیم موضوع اقتصادی بر در خانواده سایه افکنده و در استحکام آن نقش بسیار مهمی دارد.

    رییس قوه مقنننه تصریح کرد:‌ مجلس در قانون جوانی جمعیت که ۷۰ ماده دارد،  توانست نگرانی ها را برطرف کند و در بودجه ۱۴۰۱ هم پیش بینی اعتبار برای آن شده است. بر اساس این قانون هم از ازدواج حمایت می شود، هم از مادر و از هم از فرزندآوری و فرزندان حمایت می شود در این قانون هرچقدر در سن پایین تر ازدواج انجام شود، ظرفیت و امکان آن بیشتر شده است و در بخش مسکن،‌ سلامت، ‌بیمه مادران، اشتغال و بخش های فرهنگی و اقتصادی ظرفیت های لازم دیده شده است.

    **ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته پزشکی در سال آینده افزایش می یابد

    وی با بیان اینکه دولت به اجرای این جمعیت هم اهتمام دارد درباره سرانه پزشک در کشور که پایین است، درباره برنامه مجلس دراین باره گفت: یکی از مشکلاتی که در این حوزه در تمام جوامع از جمله ایران وجود دارد، مدیریت تضاد منافع است که از جمله مشکلات جدی است و اصل و ریشه این موضوع نیز اینجاست.

    وی با بیان اینکه جوانان خلاق و بااستعداد در رشته های مختلف به خصوص در بخش پزشکی وجود دارد، ادامه داد: امروز ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی کم است، به گونه ای که افرادی با معدل های بالای ۱۹ و ظرفیت بسیار بالا که نخبگان کشور هستند، نمی توانند به این عرصه ورود کنند. 

    قالیباف بیان کرد: ما در کشور نیاز به برخی تخصص های پزشکی داریم، در دوره شیوع کرونا دیدیم که برخی شهرها با وجود داشتن جمعیتی صد هزار نفری اما فاقد متخصصان در حوزه داخلی و ریه بودند، حتی در برخی مناطق تهران نیز این مشکل وجود داشت.  

    رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و مجلس مصمم هستند تا میزان ظرفیت پذیرش دانشجو را در رشته پزشکی افزایش دهند و به طور حتم توده ها و جوانان با استعداد طرفدار این موضوع بوده و برای آن لحظه شماری می کنند البته برخی نیز به دلایل مختلف این موضوع را نمی پسندند اما حتما ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته پزشکی را در کنکور سال آینده افزایش می دهیم.

    **سهام خرد در بورس دچار آسیب می شوند

    وی درباره برنامه مجلس برای حمایت از سرمایه داران خرد در بازار بورس اظهار داشت: کشور از جهت اقتصادی ظرفیت بسیار بالایی در حوزه اقتصادی دارد و این موضوع را با توجه به تجربه بسیار در این بخش  و نشست با کارشناسان بیان می کنم. اما به دلیل رویکردها و تصمیمات اشتباه و  روش هایی که  موجب تقویت سوداگری و دلالی در کشور شده، این ثروت متعلق به مردم در اختیار و استفاده عده ای خاص قرار گرفته است.

    قالیباف نجات اقتصاد کشور را نیازمند اتخاذ تصمیمات شجاعانه و دقیق در بررسی طرح ها و اجرای دانست و بیان کرد: گاهی تصمیمات درستی اتخاذ می شود اما در عمل با مشکل مواجه می شویم و گاهی نیز این موضوع بالعکس است.

    رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بدون شک یکی از موضوعات بسیار مهم هدایت نقدینگی در کشور به سمت تولید از طریق بازار سرمایه و بورس است اما گاهی اوقات مسوولان در این زمینه اشتباه می کنند.

    وی تصریح کرد: افراد برای ورود به بازار بورس باید از سرمایه مازاد بر نیاز خود استفاده کنند و نباید مردم طلا، خودرو و نیاز زندگی خود را فروخته و به بازار بورس وارد کنند.

    رییس قوه مقننه اظهار کرد: بازار سرمایه یک باره از ۵ میلیون نفر سهامدار در زمانی کوتاه به ۵۰ میلیون نفر سهامدار رسید، افزایش نفرات با سرمایه های اندک در کنار وجود شرکت های بزرگ حقوقی و خصولتی مانند خودرو، مشکلاتی را به وجود آورد. این شرکت ها هر کجا لازم باشد خود را خصوصی می نامند و در هر کجای دیگر که لازم بدانند خود را دولتی معرفی می کنند. افراد حرفه ای و کاربلد در بازار بورس حضور دارند و مردم تخصصی در امور بورس ندارند البته بازار بورس مکلف است تا از سهامداران خرد حمایت کند.

    قالیباف با بیان اینکه بازار سرمایه محل ریسک است، بیان کرد: مردم با اعتماد به دعوت مسوولان و دولت گذشته به بازار بورس وارد شدند و باید دولت از آن ها حمایت کند و یکی از راه های حمایت این است که زمینه ریسک آن ها را پوشش داده و بیمه کند.

    رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در بورس سهام های خرد دچار آسیب می شوند، گفت: گاهی قانون به درستی اجرا نمی شود. چرا که در اواخر مرداد سال گذشته و در دولت قبل و در جلسه سران قوا می خواستند مصوبه ای را که عرضه سهام اولیه شرکت ها را بدون حق تقدم در بازار بورس ارائه کنند تا بتوانند به بازار بورس عمق دهند، این کار بسیار خوبی بود اما به درستی اجرا نشد.  

    وی با تاکید بر اینکه کارهایی با سرعت بالا در مجلس قبل کمتر  اتفاق افتاده است، گفت: در دولت قبل یک لایحه دو فوریتی را طی ۳ هفته در مجلس اعلام وصول کرد و در کمیسیون و صحن مجلس بررسی و تصویب شد م و بعد از رفع و بازگشت به شورای نگهبان به دولت ابلاغ شد اما متاسفانه ۸ ماه اجرای این قانون به تاخیر افتاد تا اینکه اخیرا اجرای این قانون ابلاغ شد.

    رییس قوه مقننه با بیان اینکه نحوه بازارگردانی بورس، عدم نظارت، ضعف های مدیریتی، رانت ها و اطلاعاتی که در بورس وجود دارد، از جمله اشکالات در بازار بورس است، عنوان کرد:  این اشکالات علاوه بر بورس در حوزه انرژی ومعادن نیز وجود دارد. در کشور ثروت و دارایی های خوبی داریم و حتی مسیرهای تولید ثروت نیز وجود دارد. اما به دلیل آنکه ۸۰ درصد اقتصاد در اختیار دولت است امروز سرمایه و سرمایه گذار در امنیت خود دچار مشکل شده اند بنابراین ما مصمم هستیم تا این ایرادات را رفع کنیم.

    **عدم وجود پول در سفره مردم برای باز بودن سوداگری در کشوراست 

    رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجلس بودجه سال ۱۴۰۰،  دولت قبل را به دلیل وجود کسری بودجه رد کرد،‌ افزود: بودجه ظاهرا برای دولت است اما زمانی که لایحه بودجه به مجلس ارسال می شود هم برای دولت و هم زندگی مردم است بنابراین کسری بودجه به معنای دست در جیب مردم کردن و از جیب فقرا خرج کردن است.

    وی تاکید کرد: مردم تمامی این مسائل را لمس می کنند حتی افزایش حقوق ها زمانی که از مسیر فعالیت و کار تامین نشود و از طریق بانک ها و خلق پول تامین شود در حقیقت همان دست کردن دولت در جیب ملت است.

    رییس قوه مقننه تصریح کرد: حتی فردی که اکنون حقوقی ۶ میلیون تومانی دریافت می کند دیگر قدرت خرید را ندارد و حاضر است ۳ میلیون تومان حقوق دریافت کند اما قدرت خرید دو سال پیش را داشته باشد.

    وی اظهار کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی به نهاده های اصلی اختصاص پیدا می کند اما به دلیل اشکالات در بهره وری تولید و از همه بدتر ایرادات شبکه توزیع، مرغ با قیمتی گران به دست مصرف کننده می رسد. اکنون دولت ارز یارانه ای و پول را هزینه می کند اما این پول سر سفره مردم نمی رود، گاهی با مدیریت غلط و گاهی با شبکه توزیع نامناسب این اتفاق در کشور به وقوع می پیوندند زیرا راه سیستم سوداگری در کشورمان باز است.

    **مجلس ودولت در پی از بین بردن تخلفات و بهبود شرایط کشور هستند

    در ادامه این گفت و گو مجری برنامه سوال کرد: طبق بند ی تبصره ۸ قانون بودجه قرار بود نرخ مشترکان پرمصرف به صورت غیریارانه ای محسوب شود اما در مصوبه جدید دولت، تعرفه رده دوازدهم در فصل گرم حدود ۴۲۵ و در فصل سرد ۲ هزار تومان لحاظ شده و قرار شد برای پرمصرف ها بر مبنای گاز صادراتی حساب شود که ۴ هزار تومان است اما دولت اینگونه عمل نمی کند.
    قالیباف درباره این موضوع گفت: این همان مشکلی است که در صحبت ها به آن اشاره شد. در حوزه گاز، بنزین، مصرف روزانه گاز و انرژی فسیلی را اگر به بشکه تبدیل کنیم که ملموس باشد، روزانه بیش از ۵ میلیون بشکه نفت مصرف داخلی داریم. قیمت گاز ۴ هزار تومان از پرمصرف ها گرفته شود و حالا فاصله پر مصرفی و کم مصرفی ۲۱ برابر است؛ این قانون از سال ۹۴ نیز بوده است. همان قانونی که گفت کسانی که زیر تعرفه و تحت پوشش هم هستند،  تعرفه آنها مجانی  شود و بخش دیگر هم قرار بود به صورت پلکانی دریافت شود که نشد.
    وی درباره تخلفاتی که در مجلس یازدهم پیگیری شده است، گفت: بر اساس قانون آیین نامه مجلس و با استفاده از ماده ۲۳۴، گزارش این تخلف ها را در مجلس بررسی کرده و قطعی دانسته شد و به قوه قضائیه ارجاع دادیم که امیدواریم آنجا سریعا بررسی شود.  
    قالیباف با تاکید بر اینکه مجلس مشکلات را به صورت جدی دنبال می کند، گفت: این مشکل تنها در حوزه انرژی نیست بلکه در حوزه مربوط به معادن مانند فولاد نیز وجود دارد.  سیمان و فولاد  با انرژی و نیروی کار ارزان و مواد اولیه ارزان نسبت به قیمت های جهانی، تولید می شود اما فروش بر اساس نرخ جهانی است که رسیدگی به این ها نیازمند به تصمیمات شجاعانه و عادلانه است.
    قالیباف ادامه داد: من به همکاران خود نیز گفتم که الان وقتی است که ما در دولت و مجلس شجاعت و آبرو به خرج دهیم تا مسائل حل و فصل شود. ما در مجلس مصمم هستیم و ان شاءالله با دولت همکاری می کنیم و یارانه هایی که به خصوص در حوزه ارزی و مواد اولیه موجود داده می شود و بحث مربوط به نهاده ها، مرغ، تخم مرغ که از کالاهای سفره مردم است را پیگیری می کنیم. متأسفانه از بیت المال هزینه می کنیم اما به دست مردم نمی رسد که جای تأسف دارد اما اکنون متمرکز شده ایم و امیدواریم با تصمیماتی که گرفته می شود با کمک دولت اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.


    **کشور ظرفیت بالایی برای تولید قطعه خودرو و صادرات آن دارد

    وی درباره مشکلاتی که در بخش خودرو وجود دارد و طرح مجلس که واردات خودرو در د ازای صادارت است، بیان کرد: یکی از مسائل ما این است که جلوی رشد نقیدنگی را بگیریم و از طرفی از تولید حمایت کنیم تا ناترازی موجود را از بین ببریم. اما اگر از همین تولید حمایت بی رویه شود که سقف و زمان نداشته باشد،‌ این به رانتی تبدیل می شود تا دلال‌ها زیر چرخ تولید بدترین فساد را انجام دهند. 
    قالیباف با بیان اینکه در بخش خودرو کشور دچار چنین مشکلی است، گفت: سهم دولت در خودروسازی‌ها بزرگ ۶ تا هفت درصد است که نتیجه آن قیمت پراید به میزان ۱۷۰ میلیون است.
    قالیباف با بیان اینکه با واردات خودرو نیز مخالف است، تاکید کرد: اینکه اجازه بدهیم مردم خودرو وارد کنند باعث از بین رفتن سرمایه، خروج ارز و آسیب زدن به تولید می‌شود. از طرفی بسیاری از کشورهای دنیا خودروساز نیستند ولی تامین کننده قطعات خودروسازی‌های بزرگ هستند. ما هم نیروی جوان، فنی، فعال و انرژی ارزان و کارخانه‌هایی با ظرفیت تولید قطعه داریم و می‌توانیم در مقابل صادرات قطعات واردات هم داشته باشیم.
    رییس مجلس شورای اسلامی باتاکید بر اینکه برای واردات خودرو باید استاندار و آیین نامه ای دولت مشخص کرده است،‌ در نظر گرفت: باید این رویه باید به گونه‌ای شود که مردم مجبور نشوند پراید را با ۱۷۰ میلیون تومان سوار شوند. بخشی از قطعات مربوط به خودروهای ما در بیرون ساخته می‌شود و به کشور وارد می‌شود. در واقع قطعه به داخل کشور قاچاق می‌شود.

    قالیباف ادامه داد: مجلس مصصم است در بخش تولید قطعات به خوبی عمل کند. چرا که وقتی تولید کننده احساس کند حاشیه امن دارد و می‌تواند هر قطعه نامرغوبی را  تولید کند و رقیب هم ندارد، قیمت پراید  به  ۱۷۰ میلیون تومان می رسد که این ناشی از مدیریت غلط دولتی است.
     
    رییس مجلس در پاسخ به سوالی در مورد واردات خودرو بنز برای نیروی انتظامی در زمان فرماندهی وی گفت: ما در پلیس نیازمند خودرو برای تعقیب سارق با امنیت و کیفیت لازم بودیم، و از آنجا که طبق ضرب المثلی خیلی هم پولدار نیستیم که جنس بی کیفیت بخریم،‌ خودرو بنز را وارد کردیم. آن زمان پژو پرشیا ۱۳ میلیون تومان بود و بنز پلیس در بندرعباس ۱۵ میلیون تومان تخلیه شد.

    وی در ادامه با بیان اینکه بدهی دولت به شرکت های خودرویی حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان است، ابراز داشت: شورای رقابت برای پژو ۲۰۶، ۱۳۰ میلیون تومان قیمت گذاری کرد که برای کارخانه ۱۷۰ میلیون تومان تمام می شد و در بازار ۲۵۰ میلیون تومان به فروش می رسید. بعد ثبت نام می گذاریم ۱۰ هزار خودرو به فروش برسد و ۴ میلیون نفر ثبت نام می کنند که بیشتر شبیه بخت آزمایی است. جبران آن نیز از جیب بیت المال انجام می شود ونتیجه آن ۸۵ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به خودروساز می شود.

    **باید برای مقابل تعارض منافع تصمیم های شجاعانه بگیریم

    قالیباف در ادامه با تأکید بر اینکه نیازمند تصمیمات شجاعانه و شفاف بوده و باید مقابل مدیریت تضاد منافع بایستیم، عنوان کرد: در بحث افزایش ظرفیت دانشجوی رشته پزشکی، خودرو، صنعت فولاد، مصرف گاز نیز همین رویه است که از عدالت، انصاف و مروت به دور است بنابراین برای رسیدگی به امور باید تصمیم گرفت. البته برخی می گویند این تصمیمات سخت است اما ملت نشان دادند در همه سختی ها ایستاده اند. ما عاقلانه و عادلانه تصمیم می گیریم و این به نفع مردم است و به نفع مردم نیست که فردی گاز را ۲۰ برابر او مصرف کند.

    رییس قوه مقننه با اشاره به اینکه  حدود ۴۸ درصد خانواده های ایرانی یک ماشین ندارند و یک لیتر بنزین هم مصرف نمی کنند، اظهار داشت: سهم آنها از بنزین کجاست. البته مجلس مصمم است و هستیم و این اراده را در دولت دیده ام و در جلسه سران  به رییس قوه قضائیه و رییس جمهور گفتم که مطمئن باشید و هستیم که اگر تصمیمات ما به درستی انجام شود، مردم پای این اصلاح بزرگ ساختاری و محتوایی اقتصاد در کشور هستند. چرا که با روشنی و به وضوح این ناعدالتی را می بینند و این انصاف نیست که از وضعیت خانواده ای مطلع شویم که حتی نمی توانند سویا خریداری کنند.

    طرح مجلس،  شبکه های اجتماعی را محدود نخواهد کرد

    وی درباره طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی که برای بررسی بیشتر به مرکز پژوهش های مجلس ارجاع شد، اظهار داشت: در نخستین جلسه کمیسیون مشترک صریح، روشن و شفاف با مردم صحبت کرده و گفتم مطمئن باشند موضوع  فیلترینگ وجود ندارد و یک فضاسازی اتفاق افتاده است.
    قالیباف ادامه داد: امروز اکثر جوانان خلاق، کارآفرینان و و بیشتر موضوعات اقتصادی و تجاری در پلتفرم ها اتفاق می افتد و اقتصاد به آنجا انتقال پیدا کرده است. به عبارتی  ما به دنبال تقویت اقتصاد هستیم و یا کاهش اقتصاد؟ ما می خواهیم شغل ایجاد کنیم یا از بین ببریم؟ ما حتما بستر شغل ها را آنجا می دانیم. محور اصلی اقتصاد دیجتیالی و دانش بنیان در پلتفرم ها است و هیچگونه محدودیتی در شبکه های اجتماعی وجود ندارد.
    رییس قوه مقننه ادامه داد: گاهی نظر یک نماینده را در شأن یک مجلس می بینند، حتی گاهی وقتی طرحی می آید و ۱۵ نفر امضا می کنند، می گویند مجلس چنین تصمیمی دارد اما این فقط یک طرح پیشنهادی است.
    رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: زمانی نظر مجلس مطرح است که یک طرح تصویب شود در شورای نگهبان تایید شود که دراین صورت قانون مجلس محسوب می شود.
     وی ادامه داد:  در کجای دنیا فضای مجازی که در واقع فضای حقیقی است، بدون قانون است؟ اگر کسی در فضای مجازی کلاهبرداری کرد، قوه قضائیه چگونه رسیدگی کند؟ مالکیت های معنوی کجاست؟ یک کارخانه کوچک، مرغداری و گاوداری ارزشی دارد که وقتی آن را به بانک تحویل می دهد به عنوان ضمانت می تواند از آن استفاده کند؛ چرا یک سایت، پلتفرم یا مجموعه ای که تبدیل به برندی در فضای مجازی شده و فعالیت اقتصادی دارد، هیچ ارزشی نداشته و نمی تواند از آن به عنوان یک دارایی دیجیتالی یاد کند و به رسمیت شناخته شود.
    وی تأکید کرد: ما در مجلس می خواهیم این مسأله را حل کنیم تا امنیت اجتماعی، اقتصادی و فنی فراهم شود تا تجارت مطمئن صورت بگیرد. چرا که که در همه دنیا این گونه است. اما ناگهان فضاسازی شد و می گویند می خواهند طرح را اصل ۸۵ کنند تا کار مخفی انجام شود.
    قالیباف در ادامه با اشاره به اینکه جلسات این کمیسیون به صورت زنده پخش می شود، گفت: روز گذشته تمام ذینفعان، صاحبنظران، اصناف مربوطه و حتی بخش های دولتی و غیردولتی و نخبگان که نظر دارند در نشست ها حاضرند. همچنین روز گذشته کمیسیون مشترک رأی داد تا این طرح پیش از تصویب کلیات آن، بر اساس ماده ۱۴۲ آیین نامه داخلی در مرکز پژوهش ها بررسی شود تا اگر اشکالاتی دارد برطرف شده و به کمیسیون بازگردد. البته مرکز پژوهش ها نیز تنها یک ماه فرصت دارد. 

    افزایش حقوق، حق معلمان است

    قالیباف درباره طرح رتبه بندی معلمان گفت: آموزش و پرورش یعنی معلمان آن و معتقدیم که عنصر پیشرفت هر کشور یعنی منابع انسانی آن کشورکه تعلیم و تربیت آنها نیز به دست معلمان است. بر همین اساس با همه وجود پای این کار هستیم البته همواره افرادی هستند که نمی خواهند کار به نتیجه برسد.
    وی افزود: ما با دولت توافق کردیم و باید قانون رعایت شود تا خلق پول و تورم اتفاق نیفتد. این را هم می فهمیم که می گویند همه جا حقوق افزایش داشته و به معلمان که رسید آسمان تپید، بنابراین این حق معلمان است و آسمان نتپیده است.
    رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما با دولت بر روی موضوع ۲۵ هزار میلیارد تومان منابع در سال برای رتبه بندی معلمان توافق کرده ایم و این قانون از هر زمان که تصویب شود مبنای اجرای آن ۳۱ شهریور سال ۱۴۰۰ خواهد بود. ما مکلف هستیم تا براساس اصل ۷۵ قانون اساسی تمامی طرح ها و لوایح را به نحوی بررسی کنیم که بار مالی برای دولت نداشته باشد و یا اینکه دولت این بار مالی را بپذیرد.
    رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما با دولت در بحث رتبه بندی معلمان به یک عدد قطعی رسیده ایم تا با دقت قانون پیش برود. در مجلس سعی کردیم تا حنجره مردم باشیم و دغدغه آن ها را بیان کنیم، هیچ موضوع پنهانی نداریم.

    **مجلس صدور مجوزهای کسب و کار را تسهیل کرد

    وی در ادامه در خصوص ایرادات شورای نگهبان نسبت به مصوبه تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار، گفت: ایرادات شورای نگهبان نسبت به این مصوبه جزئی بوده و تاثیری در تصمیم نهایی و هدف قانون ندارد و این اشکالات قابل رفع است.

    رییس قوه مقننه اظهار کرد: امسال سال رفع موانع تولید است، اما متاسفانه مردم به دلیل مسیر بسیار پیچیده بروکراسی در کشور برای ایجاد اشتغال دوندگی های بسیاری را انجام می دهند. یک شخص با وجود داشتن سرمایه آنقدر به دنبال اخذ مجوز می دود که در نهایت خسته می شود.

    قالیباف افزود: به طور مثال شخصی برای راه اندازی دامپروری باید بیش از ۸۰ مجوز دریافت کند بنابراین چه کسی حاضر می شود تا در این حوزه سرمایه گذاری کند.

    رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مردم برای اخذ مجوز در سامانه ها و پنجره های مخصوص ثبت نام می کنند و تنها در ۳ حوزه محیط زیست، بهداشت و امنیت که تائید محور هستند دولت به مدت ۳ ماه باید موضوع را بررسی و پاسخ بله یا خیر به مردم بدهد.

    وی تاکید کرد: در بحث محیط زیست باید بررسی های جدی انجام شود تا اشکالاتی پیش نیاید. به طور مثال احداث یک کارخانه در یک منطقه بدون در نظر گرفتن شرایط می تواند اشکالاتی ایجاد کند. مانند شرایط کنونی که احداث برخی کارخانه ها تبعاتی را در برخی مناطق به دنبال داشته است.

    رییس قوه مقننه تاکید کرد: البته اجرای این قانون نیز برای مردم سختی هایی را دارد اما این سختی به معنای مقاومت است زیرا براساس این مصوبه تمامی رابطه ها، منافع شخصی و امضاهای طلایی فرو می ریزد.

    قالیباف خاطرنشان کرد: ان شاءالله خسته نمی شویم، مصمم هستیم و می ایستیم و با مجاهدت، تلاش کرده و خالصانه در خدمت مردم هستیم تا برای ذی نفعان ما که همان مردم هستند خدمتگزاران خوبی باشیم.

    پویشگر: خبرپو     منبع: ایرنا

    ۹:۱۳:۰۶ | پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ | Thursday 02 / 12 December / 2021
    خرید رپورتاژ آگهی در خبرپو
    آخرین اخبار روز