#کالابرگ الکترونیک #غزه #پرسپولیس #استقلال #اخبار آموزش و پرورش

دروغ دریافت عوارض از قبور

طرح جدید زاکانی، شهردار تهران برای کسب درآمد از طریق دریافت عوارض نگهداشت قبور؛ موضوعی که چند روزی است در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازنشر می‌شود و طی این روزها نگرانی‌هایی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

دروغ دریافت عوارض از قبور

روز یکشنبه در حاشیه یکصدو‌بیست‌و‌هفتمین جلسه شورای شهر تهران، خبرنگاران این موضوع را از مهدی‌چمران، رئیس پارلمان شهری پرسیدند و او این‌چنین پاسخ داد: «بهای خدمات را وزارت کشور برای کل کشور تعیین کرده و یکی از موارد ذکر شده هم، ‌بهای خدماتی است که هنگام دفن ارائه می‌شود. اخذ بهای خدمات پس از دفن بستگی به این دارد که فرد بخواهد خدماتی مانند گلکاری مزار و... را دریافت کند یا خیر؟ به‌هرحال این موضوع هنوز در صحن شورا مطرح نشده و چیزی به عنوان عوارض نگهداشت قبور نداشتیم و نداریم.» چمران در ادامه با بیان اینکه رسیدن یک موضوع به شورا دلیل بر تصویب آن نیست، تأکید کرد: «هم‌اکنون برای نگهداشت موضوعی نداریم و اگر کسی بخواهد خدماتی دریافت کند، چنین بحثی مطرح خواهد شد؛ بنابراین بهتر است صبور باشیم تا موضوع در صحن شورا مطرح و بررسی شود.»

کاری انجام ندادند و امروز دروغ می‌گویند
محمد آخوندی هم در واکنش به شایعات اخیر گفت: «پس از تصویب قانون درآمد پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در شورا، باید عناوین جدید بهای خدمات به تصویب می‌رسید و برای سال ۱۴۰۲ باید بها را براساس عناوین جدید به تصویب برسانیم. اینکه مباحثی را به دروغ منتشر کنیم، اتفاق خوبی نیست. 4سال شهر را تعطیل کردند و کاری هم انجام ندادند و امروز دروغ می‌گویند. 4سال با دروغ، قدرت را به‌دست گرفتند و امروز نیز با دروغ، افکار افراد را مشغول می‌کنند. نباید به این مباحث توجه کنیم؛ چون از خدمت به مردم باز خواهیم ماند. هر آنچه در شورا بررسی می‌شود براساس تأکید وزارت کشور است.» شفاف‌سازی این موضوع به صحبت‌های مهدی چمران و محمد آخوندی خلاصه نشد. رئیس کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری شورا، معاون خدمات شهری شهردار تهران، سخنگوی شهرداری تهران و مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا(س) هم در اظهارنظرهای خود دریافت عوارض نگهداشت قبور را تکذیب کردند.

اصل ماجرا چه بود؟
لوایح عوارض و بهای خدمات 1402شهرداری تهران، منشأ اصلی خبر بود. شهرداری در حوزه‌های مختلف خدماتی، حمل‌ونقل و... جداولی را تهیه و در قالب لایحه به شورا ارائه داد که بخشی از این جداول مربوط به بهای خدمات سازمان بهشت‌زهرا(س) بود؛ خدماتی چون حمل متوفی، قیمت قبر در قطعات مختلف و... . نکته دیگر اینکه متن اولیه لایحه پیشنهادی به پارلمان شهری در سوم آبان‌ماه امسال با عنوان «وصول عوارض و بهای خدمات سال 1402» موجود است که نشان می‌دهد در آنجا نه‌تنها ردیفی برای عوارض 169هزار تومانی وجود ندارد، بلکه تنها 3ردیف با عناوین «بهای خدمات حمل اموات، بهای خدمات تغسیل و تدفین اموات و بهای خدمات تشریفات در تدفین» دیده می‌شود.

انعکاس خبر  دور از واقعیت
مــــوارد پیـــش‌بینـــی‌شـــــده درخصوص بهای خدمات نگهداشت قبور خیلی سریع با تیترهایی چون شهرداری از مردگان عوارض می‌گیرد، طرح جدید زاکانی برای درآمدزایی و... بازنشر شد. منتقدان مدیریت شهری هم از فرصت استفاده کردند و با موج‌سواری روی این تیترها سعی کردند تا عملکرد شهرداری را زیر علامت سؤال بزرگی قرار دهند. آنها در کنار انتقادات خود نوشتند: «شهردار تهران با گران‌شدن شهر مخالف است و ازاین‌رو قصد دارد در اوضاع نامناسب اقتصادی با تحمیل هزینه‌های اضافی به شهروندان، هزینه‌های شهر را تأمین و آن را ارزان اداره کند.»

مردم نگران نباشند
طی چند روز گذشته منتقدان مدیریت شهری روی موضوع دریـــافت عـــوارض ســالانــه نگهداشت قبور موج‌سواری کردند و با تیترهای جنجالی سعی کردند برای مردم دغدغه ایجاد کنند. روز گذشته عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران برای پایان‌دادن به شایعات دست‌به‌قلم شد و در صفحه شخصی خود در فضای مجازی (توییتر) نوشت: «در پی اجرای دستورالعمل وزارت کشور برای شفافیت بهای خدمات شهرداری‌ها، جدول هزینه‌های سازمان بهشت‌زهرا(س) در قالب یک لایحه به شورا ارسال شد. شهردار تهران با تحمیل هرگونه هزینه جدید به مردم مخالف است و هزینه‌ای با عنوان نگهداری قبور دریافت نخواهد شد. مردم را بی‌جهت نگران نکنید.»

عوارضی از مردم دریافت نمی‌شود
حسین نظری، معاون خدمات شهری شهرداری تهران هم با تکذیب خبر دریافت عوارض نگهداشت قبور از مردم، گفت: «سازمان بهشت‌زهرا(س) هیچ مبلغی را تحت عنوان عوارض قبور از شهروندان دریافت نخواهد کرد و این اخبار به‌هیچ‌عنوان صحت ندارد. از گذشته و تا به امروز در قالب بهای خدمات هزینه‌ای براساس مصوبه شورا از خانواده متوفیان در هنگام دفن و کفن امواتشان دریافت می‌شد که این رویه از سنوات پیش بوده و خواهد بود و به جز مبلغ تحت عنوان بهای خدمات، شهرداری تهران بنایی برای دریافت پول در قالب عوارض و... ندارد. به هر ترتیب نگهداری و امنیت قبور هزینه‌هایی دارد، ولی به این معنا نیست که شهروندان باید عوارض سالانه برای قبور پرداخت کنند.»

شورا مخالف هزینه نگهداشت قبور
مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون خدمات، سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران هم به‌صراحت موضع خود را مشخص کرد و گفت که اگر این لایحه به شورا ارائه شود، با آن مخالفت می‌کنیم. او ادامه داد: «وزارت کشور لیستی را در اختیار شهرداری‌ها و شوراهای شهر  کشور گذاشته است که شهرداری‌ها طبق  آن، می‌توانند بابت کارهای خدماتی از مردم هزینه دریافت کنند. تاکنون، لایحه هزینه نگهداشت قبور بهشت‌زهرا در شورای شهر تهران، مطرح نشده است و اگر مطرح شود، ما در کمیسیون مخالفت خواهیم کرد. با پیگیری‌هایی که داشته‌ام، مطمئن هستم شهردار با دریافت هزینه نگهداشت  قبور از بازماندگان متوفی، مخالف است. یکی از وظایف شهرداری‌ها ساماندهی و نگهداشـــــــت آرامستان‌هاست و شهرداری‌ها هزینه‌های آنها را پرداخت می‌کنند.»


  • تور مشهد لحظه آخری از 1,480,000 تومان
  • تور قشم لحظه آخری از 1,790,000 تومان
  • در صورت خطای اسرائیل، پاسخ فوری خواهیم داد
  • ۵ فرودگاه کشور در حالت آماده باش / موضوع چیست؟
  • ماشین های آمریکایی میلیاردی در ایران نابود شدند + فیلم
  • خبر جدید وزیر کار درباره تعداد تعطیلات آخر هفته
  • اعلام میزان خسارات و تلفات حمله ایران به اسرائیل
  • شرایط فروش محصولات زامیاد بسته شد / احتمال عرضه با قیمت جدید
  • نظر کارشناس داوری درمورد پنالتی و یک گل مشکوک پرسپولیس
  • خط و نشان مدافع صنعت نفت آبادان برای پرسپولیس

  • پویشگر: خبرپو     منبع: روزنامه همشهری

    ۸:۴۹:۵۱ | سه شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ | Tuesday 07 / 02 February / 2023
    خرید رپورتاژ آگهی در خبرپو
    آخرین اخبار روز