#مشاهده دهک خانوار, درخواست بررسی دهک و دانلود اپلیکیشن شما در سایت حمایت hemayat.mcls.gov.ir #دریافت اینترنت رایگان در سامانه دولت من my.gov.ir #هواشناسی #ماه رمضان #وضعیت راه ها #بیت‌کوین #یارانه و کالابرگ الکترونیک #غزه #پرسپولیس #استقلال #اخبار آموزش و پرورش

دستورالعمل جدید ثبت سفارش واردات موبایل/ بازه ثبت سفارش هر ۲ ماه یکبار

براساس جزئیات دستورالعمل جدید تهیه شده در دفتر تخصصی وزارت صمت، بانک مرکزی به صورت دو ماه یکبار و به میزان یک ششم سقف واردات هر فرد برای موبایل تخصیص ارز را انجام خواهد داد. در صورتی که واردات به درستی انجام شده باشد امکان ثبت سفارش مجدد وجود دارد.

دستورالعمل جدید ثبت سفارش واردات موبایل/ بازه ثبت سفارش 2 ماه یکبار خواهد شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم، تا پیش از این از تاریخ اول فروردین ماه، واردکنندگان موبایل سریعاً به میزانی که به آنها به عنوان سهمیه واردات اعلام شده بود اقدام به ثبت سفارش می‌کردند. این سهمیه نیز بر اساس رویه که میانگین دو سال واردات است تعیین می‌شود. به طور مثال اگر برای یک شرکت 100 میلیون دلار امکان واردات در نظر گرفته می‌شد، در اولین روز سال تمام این 100 میلیون را ثبت سفارش می‌کرد.

پس از این اقدام شرکت ها وارد صف تخصیص ارز می‌شوند. به این ترتیب شاهد یک صفت تخصیص بسیار طولانی هستیم که از جانب وزارت صمت به بانک مرکزی اعلام می‌شود. بانک مرکزی نیز بر همین اساس و بدون آن که اولویت بندی خاصی انجام شود در 38 تا 40 روز ارز را تخصیص می داد. در حال حاضر این زمان برای تالار دوم 38 روز در نظر گرفته شده است.


  • تور قشم لحظه آخری از 2,990,000 تومان
  • تور وان لحظه آخری از 8,970,000 تومان
  • ارزیابی دوازده کارشناس داوری درباره دیدار استقلال - پرسپولیس: در دربی 103 پنالتی گم شد!؟
  • مقایسه بازدهی بازار‌ها در سال ۱۴۰۲ / خودرو برنده شد؟
  • چطور فیلم نت با محتوا گوی سبقت را ربود؟
  • پشت‌پرده فروش کباب ارزان
  • زمستان می ماند
  • با پارکت چوبی آیلکس، به خانه خود گرما و زیبایی ببخشید
  • ۴ راه برای صمیمیت بین زوجین در زندگی / عدم صمیمت زندگی زناشویی را با این ۴ شیوه درمان کنید
  • یک خبر شبانگاهی از واریز ۶۵۰ هزارتومان فوق العاده معیشتی به حقوق بازنشستگان
  • بایک بیجینگ BJ30 رقیب جدید کراس اوورهای آفرودی + عکس

  • می‌توان گفت که کلیه واردکنندگان تلاش می‌کردند تا در اولین روزی که امکان ثبت سفارش فراهم می‌شد حتی به صورت غیر واقعی ثبت سفارش خود را انجام دهند.

    ابلاغ دستورالعمل جدید ثبت سفارش واردکنندگان تلفن همراه/ تخصیص ارز به صورت دو ماه یکبار و به میزان یک ششم سقف واردات هر فرد خواهد بود

    مهدی عبقری دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه در گفتگو با خبرگزاری تسنیم در خصوص تغییر شیوه ثبت سفارش‌ها در سال آینده گفت: پیشنهادی ارائه کردیم تا بر اساس آن دولت بتواند شرایط تخصیص ارز را مدیریت کند و بازرگان نیز تکلیف خود را بداند. براین اساس دولت به صورت دو ماه یکبار و به میزان یک ششم سقف واردات هر فرد تخصیص ارز را انجام دهد. این اقدام علاوه بر امکان مدیریت منابع ارزی حسن دیگری نیز دارد و آن هم بررسی عملکرد شرکت ها در بازه های دو ماه است امکان طبقه بندی بهتر را به دفتر تخصصی وزارت صمت (دفتر صنایع لوازم‌خانگی و اداری) می دهد.


  • ۳ درس مهمی که در دوره‌های صعود بازار کریپتو نباید فراموش کنیم!
  • استخدام شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند
  • افزایش حداقل دستمزد کارگران به میزان ۳۵.۳ درصد برای سال آینده
  • استعفای کاظم صدیقی در هاله ای از ابهام
  • نسخه یک اقتصاددان درباره دستمزد ۱۴۰۳
  • سقف سرمایه گذاری در صندوق پایا با رشد ۱۰۰ درصدی به دو میلیارد واحد رسید
  • تکلیف حداقل حقوق کارگران روشن شد؟ + جزئیات
  • عیدی جدید دولت به مردم / افزایش چشمگیر یارانه در ۱۴۰۳

  • وی افزود: در صورتی که شرکت روند خود را به درستی طی کرده بود امکان ثبت سفارش و تداوم واردات آن فراهم خواهد شد در غیر این صورت و در صورت تخلف امکان تعلیق واردات وجود دارد. فرایند گذشته به این ترتیب بوده است که وقتی ثبت سفارش و میزان سقف و سابقه که اعلام می شد، به هر میزانی که بود همه می توانستند کل ثبت سفارش سال خود را در سامانه ثبت کنند.

    عبقری ادامه داد: یکی از اتفاقات بدی که در این خصوص رخ می‌داد این بود که برخی در بازه های شش ماه با ارزی که دریافت کرده بودند بازی می کردند چرا که یک بازه 7 تا 8 ماه برای رفع تعهد ارزی در نظر گرفته شده بود. به این ترتیب برخی واردکنندگان صبر می کردند و با ارزی که دریافت کرده بودند و اقدامات دیگری انجام می دادند.

    وی با اشاره به اینکه با طرح جدید که به زودی اجرایی خواهد شد گفت: دیگر چنین اتفاقاتی را شاهد نخواهیم بود، همیشه به همان میزان 4 میلیارد دلاری که تاکنون واردات داشتیم نیز کالا وارد کشور خواهد شد، به این ترتیب شاهد کمبود کالا در بازار نخواهیم بود.

    کاهش بازه زمانی رفع تعهد ارزی واردکنندگان تلفن همراه به دو ماه با اجرای طرح جدید ثبت سفارش‌ها/ طبقه‌بندی واردکنندگان براساس عملکرد انجام خواهد شد

    دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه در پاسخ به سوالی در مورد مقاومت برخی واردکنندگان در مقابل پیشنهاد و احتمال کمبود کالا در بازار گفت: در خصوص تمام اتفاقاتی که ظرف دو ماه اخیر رخ داده است شاهد مقاومت برخی افراد بودیم. نکته این نیست که چه شرکتی خوب است یا چه شرکتی بد، بحث بر روی شفافیت است.

    وی با بیان اینکه ممکن است تلاش هایی در جهت کمبود در بازار انجام شود اما در شرکتهای وارد کننده محدودیت نداریم، گفت: حدود هزار شرکت فعال در این حوزه وجود دارد. این شرکت‌ها نیز قصد دارند تا سهم تامین‌کنندگی خود را در بازار رقابتی افزایش دهند. تا امروز نیز قرار نیست محدودیت بیشتری اعمال شود و بر اساس طرح جدید طبقه بندی با توجه به عملکرد انجام خواهد شد.

    عبقری در ادامه گفت: در گذشته اگر وارد کننده 100 میلیون دلار ثبت سفارش خود را در ابتدای سال انجام می داد و دو ماه بعد مرتکب تخلفی می‌شد، دیگر ضوابط قانونی جهت برخورد در بازه همان سال وجود نداشت چرا که تخصیص انجام شده بود و باید رفع تعهد ارزی نیز صورت می گرفت. اما بر اساس روند جدید به سرعت امکان توقف فعالیت افراد متخلف وجود دارد. در این خصوص می توان گفت که بازه زمانی رفع تعهد ارزی برای کلیه واردکنندگان به دو ماه کاهش پیدا خواهد کرد.

    وی افزود: حتی در پیشنهاد خود ذکر کردیم اگر شرکتی تا 90 درصد رفع تعهد ارزی خود را انجام داد اجازه ثبت سفارش مجدد پیدا نکند. دفتر تخصصی با این پیشنهاد موافقت و آن را به دفتر مقررات منتقل کرده است.

    پویشگر: خبرپو     منبع: تسنیم

    ۱۲:۱۸:۳۵ | یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ | Sunday 19 / 03 March / 2023
    خرید رپورتاژ آگهی در خبرپو
    آخرین اخبار روز