#کالابرگ الکترونیک #غزه #پرسپولیس #استقلال #اخبار آموزش پرورش و فرهنگیان

اتهامات آمریکا به ایران در نشست آژانس انرژی اتمی

سفیر ایالات متحده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تکرار ادعاهای پادمانی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تلاش کرد تا پیشرفت‌های صورت گرفته در روند حل‌وفصل مسائل پادمانی میان آژانس و تهران را کمرنگ نشان دهد.

لورا هول‌گیت روز چهارشنبه در سخنانی در نشست شورای حکام آژانس انرژی اتمی ادعا کرد که مسائل پادمانی مربوط به سایت مریوان بسته نشده و «اطلاعات یا شرایط جدید می‌تواند باعث تحقیقات بیشتر شود».

مریوان یکی از سه مکانی بود که چهار سال پیش به واسطه اسناد جعلی رژیم صهیونیستی برای سیاه‌نمایی برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مطرح و ادعا شد که در این سایت ذرات اتمی اعلام نشده، کشف شده است. این ادعای بی‌اساس سپس توسط رسانه‌ها، مقام‌های غربی و در گزارش‌های آژانس دامن زده شد.
آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران اسفند سال گذشته، در پی سفر دو روزه رافائل گروسی به تهران به توافقاتی در خصوص حل‌وفصل مسائل پادمانی رسیدند که بر اساس آن، ایران به طور داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتری را اجرا کند.
در پی این توافق جلساتی در سطح کارشناسی برگزار شد و گزارش‌ها حاکی است که پیشرفت‌هایی در این زمینه و در چارچوب قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس شورای اسلامی به دست آمده است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حاشیه نشست شورای حکام به خبرنگاران گفت، پاسخ‌های ارائه شده از سوی ایران «قابل قبول و معقول» است.
سفیر ایالات متحده آمریکا با اشاره به قطعنامه‌های ضدایرانی شورای حکام که طی سه سال گذشته، به پیشنهاد این کشور و تروئیکای اروپایی، با صحنه‌گردانی رژیم صهیونیستی صادر شده است، ادعا کرد: متأسفانه، سطح همکاری ایران با آژانس تا به امروز پایین آمده است. در نتیجه، مدیرکل آژانس بار دیگر گزارش داده است که این سازمان قادر به تأیید صحت و کامل بودن اعلامیه های ایران در چارچوب توافقنامه جامع پادمان یا ارائه اطمینان از اینکه برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است، نیست.
وی با تکرار اتهامات پادمانی ادعایی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان مدعی شد: ما از تلاش‌های آژانس برای اجرای اقدامات راستی‌آزمایی و نظارت بیشتر در ایران، از جمله نصب دستگاه‌های نظارت بر غنی‌سازی در نیروگاه‌های فردو و غنی‌سازی سوخت نطنز، استقبال می‌کنیم. این افزایش خطرناک فعالیت های هسته ای ایران است که نیاز به این اقدامات را ایجاد کرده است.
هول‌گیت ادعا کرد: ایران موظف است به تعهدات قانونی خود عمل کرده و اقدامات خاص را بدون تاخیر انجام دهد. این کشور باید توضیحات فنی معتبری را در رابطه با یافته‌های آژانس ارائه کند و آن را از مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده مطلع کند. به طور خلاصه، ایران باید اطلاعات و دسترسی مورد نیاز خود را در اختیار آژانس قرار دهد. این اقدامات برای دبیرخانه ضروری است تا موضوعات را به عنوان مواردی که دیگر مطرح نشده گزارش کند.


  • تور دبی لحظه آخری از 14,500,000 تومان
  • تور کیش لحظه آخری از 2,905,000 تومان
  • آغاز پیش فروش بدون قرعه کشی ایران خودرو از امروز
  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!
  • شماره ۵۳۷هفته نامه اطلاعات بورس منتشر شد
  • بازی «شاهزاده ایرانی» نقد و تحلیل می‌شود
  • بررسی قیمت شاسی بلند محبوب (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) / هایما صفر چند؟
  • این دو نفر دنبال رفتن گل‌محمدی از پرسپولیس بودند/ آقای پروین، در مراسم آقای زنوزی چکار داشتید؟
  • کارشناسی داوری پرسپولیس - صنعت نفت : بررسی عملکرد مومنی روی دو گل و یک پنالتی مشکوک / نظر کارشناسان + تصاویر
  • خبر فوری | تعطیلی پنج‌شنبه قطعی شد ؟

  • دیپلمات آمریکایی در آخر مدعی شد: اگر ایران نتواند این اقدامات را انجام دهد، شورا باید آماده باشد تا ایران را در زمان مناسب مورد بازخواست قرار دهد.
    این درحالی است که جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست.

    پویشگر: خبرپو     منبع: ایرنا

    ۸:۵۹:۵۷ | پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ | Thursday 08 / 06 June / 2023
    خرید رپورتاژ آگهی در خبرپو
    آخرین اخبار روز