#اخبار آموزش و پرورش #حمله موشکی سپاه #استقلال #لبنان #نرخ دلار #دولت چهاردهم #پرسپولیس #غزه #بورس

5 پیشنهاد کویر گردی در یزد برای پاییز 1403

کویر‌های اطراف یزد یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در بین علاقه‌مندان به طبیعت است. زیبایی این منطقه و جاذبه‌های طبیعی خیره‌کننده آن، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

5 پیشنهاد کویر گردی در یزد برای پاییز 1403

کویرهای زیبایی هم‌چون کاراکال، شهداد، مغان، خور، بهادران، بافق و عقدا، با پوشش های خاص جانوری و گیاهی، آسمان شب در کویر و لذت گشت و گذار بر روی شن‌های روان از جاذبه‌های جذاب و هیجان انگیز سفر به یزد است. اگر برای طبیعت گردی، کویرهای یزد را انتخاب کرده‌اید بهتر است با این موقعیت جغرافیایی آشنایی بیش‌تری پیدا کنید.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که برای سفر به یزد و کویر‌گردی باید به آن توجه کنید، فصل سفر است. پاییز، یکی از بهترین فصل‌های سال است که طبیعت‌گردان و گردشگران برای سفر به یزد و ماجراجویی در کویر‌های آن انتخاب می‌کنند. در این مطلب به شما کمک می‌کنیم تا با کویر‌های زیبای یزد و نحوه سفر به جاذبه‌های طبیعی این کویرها آشنا شوید و سفری لذت بخش به ارمغان آورید‌.

چرا کویر‌گردی در پاییز و یزد؟

گردشگران معمولا پاییز را فصل مناسبی برای سفر به یزد می‌دانند؛ زیرا وضعیت هوا معتدل است و خبری از گرما و سرمای بیش از اندازه نیست. از طرفی وقتی هوا حالت تعادلی دارد، لازم نیست تجهیزات اضافه هم همراه داشته باشید. دقیق‌تر می‌توان گفت از اواسط شهریور تا اواخر آبان زمان‌ بسیار مناسبی برای کویر گردی در یزد محسوب می‌شود.

البته، سفر به کویر در فصل‌های دیگر سال غیر ممکن نیست؛ اما در فصول گرم، بسیاری از گردشگران دچار گرمازدگی و مشکلات ناشی از گرما می‌شوند. هم‌چنین سرمای هوا در تابستان، گردش در کویر را دشوار می‌کند که برای مقابله با آن‌ها باید تجهیزات کاملی همراه خود داشته باشید. حال شاید این سوال برای شما پیش آید که چرا کویر گردی در یزد؟

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود توریست‌ها یزد را برای کویر‌گردی انتخاب می‌کنند، مناظر بکر و زیبای کویری و دسترسی راحت‌تر به آن‌ها نسبت به سایر شهرهای کویری است.

شهر یزد که به عنوان تنها شهر خشتی ایران و جهان در سال ۱۳۹۶ ثبت شده است؛ هر ساله و در فصول مختلف سال از گردشگران زیادی میزبانی می‌کند. اما شما می‌توانید در فصل پاییز، علاوه بر بازدید از بافت قدیمی و زیبای یزد به بازدید از کویر های زیبای یزد مشغول شوید و از مناظر رویایی آن لذت ببرید.

پیشنهاد‌هایی برای کویر‌گردی یزد در پاییز 1403

اگر قصد سفر به یزد و کویر گردی در پاییز را دارید، پیشنهادات جذابی برایتان داریم که می‌تواند شما را به خوبی راهنمایی کند تا سفری مهیج و خاطره‌انگیز را تجربه کنید. با ما همراه باشید تا پنج مورد از بهترین کویر‌های اطراف یزد را بررسی کنیم:

کویر کاراکال

یکی از مشهورترین کویرها که در موقعیت جغرافیایی شمال غربی یزد و حوالی روستای مهریز قرار دارد، کویر کاراکال یا صادق آباد است. صحرای بسیار وسیع، درختان خزان و تخته سنگ های غول پیکر در کویر کاراکال بسیار زیاد به چشم می‌آیند.

طبیعت بکر و خیره کننده این کویر در کنار غروب آفتاب، یکی از تجربه‌های منحصر به فرد هر گردشگر به شمار می‌رود. دلیل انتخاب این نام برای صحرای کاراکال، زیستگاه گربه سیاه گوش یا همان کاراکال است.

چرا کویر‌گردی در پاییز و یزد

کویر شهداد

زیبایی مثال زدنی و طبیعت بکر باعث شده است تا شهداد در میان کویر‌های اطراف شهر یزد، همچون نگینی بدرخشد و هر گردشگری را محو تماشای خود کند. این کویر در جنوب شرقی شهر یزد و هم مرز با استان کرمان قرار دارد.

یکی از محبوبیت‌های آن به خاطر وجود رمل‌های قهوه‌ای رنگ و شنی فوق العاده زیبا است. همچنین در کویر شهداد شکل‌های عجیب و متفاوتی از تپه‌های شنی وجود دارد که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

کویر بافق

کویر بافق جزو شگفت انگیزترین کویرهای ایران و یزد است که به آن کویر درانجیر (دره انجیر) نیز گفته می‌شود. به علاوه این کویر جزو بزرگ‌ترین کویرهای ایران نیز به شمار می‌رود که مساحت آن تقریبا ۷۵۰ کیلومتر مربع است.

به طور کلی، این کویر چندین پدیده طبیعی بی‌نظیر مانند بیابان در‌انجیر، براریگ بافق و ریگزار صادق آباد را در خود جای داده است که هنگام بازدید از آن‌ها می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید.

این کویر در نزدیکی شهر بافق و در ضلع شرقی شهر یزد قرار دارد. زمین‌های رسی، گیاهان شورزیست و گونه‌های جانوری مثل کبک، باهو و قرقاول از جاذبه‌های این طبیعت بکر و زیبا به شمار می‌روند.

کویر سیاه کوه ( عقدا )

در ۴۰ کیلومتری شمال شهر اردکان یزد، کویر سیاه کوه با جاذبه‌های خاص خود قرار دارد. منطقه‌ای شبیه هلال ماه که در قوس درونی هلال آن، رشته کوه‌های سیاه کوه با ارتفاع ۲۰۵۰ قرار گرفته است و منطقه‌ای متفاوت را برای کوهنوردان و گردشگران ایجاد می‌کند.

در داخل کویر سیاه کوه، هیچ‌گونه پوشش گیاهی وجود ندارد؛ اما شب‌ها می‌توانید به تماشای ستارگان و کهکشان‌ها در آسمان بپردازید و محو تماشای زیبایی آن‌ها شوید.

کویر بهادران

کویر بهادران هم مرز با شهرهای مهریز و انار در شمال یزد قرار دارد. گونه‌های حیوانی فوق العاده زیبا در این کویر به وفور یافت می‌شود. در این کویر حیواناتی مثل عقاب سر سفید، آهو، کل و بز را به راحتی می توانید ببینید. از طرفی، نزدیک به 115 گونه گیاهی متفاوت در این منطقه وجود دارد که در نوع خود بی نظیر است.

البته تعداد کویر‌های زیبای یزد به این موارد ختم نمی‌شود و کویر‌های دیگری هم وجود دارند که با زیبایی خود گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشانند.

نکات مهم برای کویرنوردی

قبل از پرداختن به نکات مهم برای کویرنوردی، ابتدا باید بدانیم که اصلا کویر نوردی چیست؟ کویر نوردی یکی از رشته‌های طبیعت‌گردی است که علاقه‌مندان و طرفداران زیادی دارد.

کسانی که عاشق ماجراجویی و جذابیت‌های کویر هستند علی‌رغم شرایط سخت کویر‌نوردی به این رشته مشغول می‌شوند. اما قبل از کویرنوردی باید وسایل مورد نیاز و نکات مهم کویر نوردی را بدانیم تا بتوانیم با آرامش خاطر، سفری ماندگار داشته باشیم.

انتخاب زمان و فصل کویرنوردی

فصلی که برای کویرنوردی انتخاب می‌کنید، بسیار مهم است. زیرا این موضوع می‌تواند تاثیر زیادی در انتخاب تجهیزات و لباس مورد نیاز شما داشته باشد. هم‌چنین، در بعضی از ایام سال به دلیل شرایط جوی، امکان رفتن به کویر وجود ندارد.

پیشنهاد‌هایی برای کویر‌گردی یزد در پاییز 1403

آگاهی و کسب اطلاعات کافی در مورد آب و هوا و شرایط جوی

قبل از حرکت به سمت کویر باید نسبت به شرایط آب و هوایی منطقه مورد نظر و شرایط جوی، آگاهی کامل کسب کنید. اگر این کار را انجام ندهید، در انتخاب لباس و تجهیزات لازم، دچار مشکل می‌شوید.

تهیه تجهیزات و لوازم ضروری

هنگام کویرنوردی باید تجهیزات و لوازم ضروری مانند نقشه، قطب نما یا جی پی اس همراه داشته باشید تا مسیر خود را گم نکنید. از دیگر لوازم ضروری که باید همراه داشته باشید آب، غذای اضافه و جعبه کمک‌های اولیه است که در صورت بروز مشکل می‌تواند جان شما را نجات دهد. هم‌چنین لباس مناسب، از دیگر لوازم مورد نیاز هنگام کویرنوردی است.

کلام آخر

یزد، شهری مملو از کویرهای بکر و زیبا، علاوه بر اینکه برای عموم افراد قابل دسترسی است، می‌تواند شما را با انواع گونه‌های جانوری، گیاهی و موقعیت جغرافیایی آن‌ها آشنا کند. از طرفی، کویر‌نوردی فرصت مشاهده کهکشان و نقاطی از آسمان را فراهم می‌کند که در حالت طبیعی از دیدن آن‌ها محروم هستیم. ما در این مطلب به معرفی کویرهای یزد و نکات کویرنوردی پرداختیم.


۲:۰۶:۴۵ | سه شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ | Tuesday 08 / 10 October / 2024
مطالب پیشنهادی از سراسر وب