#مشاهده دهک خانوار, درخواست بررسی دهک و دانلود اپلیکیشن شما در سایت حمایت hemayat.mcls.gov.ir #وضعیت راه ها #ماه رمضان #هواشناسی #غزه #یارانه و کالابرگ الکترونیک #بیت‌کوین #پرسپولیس #استقلال #اخبار آموزش و پرورش

صندوق توسعه ملی به کمک بورس می‌آید/ اختصاص یک درصد دارایی صندوق برای تثبیت بازار بورس

سخنگوی دولت گفت: از اول هفته آینده یک درصد از دارایی صندوق توسعه ملی در صندوق تثبیت بازار سرمایه سپرده‌گذاری خواهد شد.


  • تور مشهد لحظه آخری از 3,400,000 تومان
  • تور کیش لحظه آخری از 4,660,000 تومان
  • کراس‌اوور تمام برقی جیکو J6 با قیمت اقتصادی رونمایی شد
  • اسامی شرکت کنندگان مسابقه مردان آهنین و ساعت پخش و تکرار دقیق آن
  • نشانه های یک دوستی سمی | آیا فرزند شما دوستی سمی دارد؟
  • حق بیمه تامین اجتماعی 1403 مشخص شد ++ جدول روش محاسبه حقوق و بیمه 1403
  • نظارت مستمر مدیران خدمات پس از فروش ایران‌ خودرو بر نحوه ارایه خدمات به مشتریان
  • وام فرزند آوری| از صفر تا ۱۰۰ شرایط دریافت وام فرزندآری ۱۴۰۳ تا شرایط بازپرداخت اقساط وام فرزندآوری
  • چرا باید به تنهایی به تایلند سفر کنیم؟
  • احتمال افزایش قیمت بیت کوین تا ۷۷ هزار دلار در پی شکسته شدن الگوی صعودی!
  • پرداخت۳ میلیون ۲۰۰ هزارتومان به حساب حقوق بازنشستگان

  • به گزارش خبرنگار مهر علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز (سه شنبه) در نشست خبری با اهالی رسانه با بیان اینکه همزمان با بازگشایی مدارس، مبارزه‌ای چند کرونایی دولت و ملت ما وارد مرحله جدیدی می‌شود، گفت: دوگانه‌هایی که در این مدت ایجاد شده و برنامه ریزی برای آنها به شکلی است که سیاستگذاری برای اداره کشور و توجه به نگرانی‌های مردم را با مشکل مواجه می‌کند.

    یک درصد دارایی صندوق توسعه برای تثبیت بازار بورس استفاده می‌شود

    ربیعی تاکید کرد: این یک مبارزه ساده نیست، مبارزه زندگی است، مبارزه ما با دو ویروس تحریم و کرونا مبارزه برای بقای ملی است. ما هم باید آموزش را طبق روال همیشگی به پیش ببریم و هم امر سلامت و مراقبت از جان فرزندان خودمان را در صدر همه اولویت‌ها قرار دهیم و هم اینکه امر آموزش تعطیل نشود.

    وی ادامه داد: همه دوگانه‌های جان و نان، جان و عزاداری و جان و آموزش آزمون‌هایی است که باید با همکاری هم و افزایش اعتماد بتوانیم با موفقیت از آنها عبور کنیم. این‌ها یک آزمون ملی برای همه ماست.

    سخنگوی دولت تصریح کرد: ما در شرایط متفاوت با کشورهای دیگر قرار داریم. ما یک کرونا نداریم، دو کرونا داریم، کرونای تحریم، کرونایی که دولت ایالات متحده آمریکا مسئول آن است. یعنی کرونایی که از یک میانجی در حیات وحش جهش پیدا کرد و کرونایی که به شکل ویروس تحریم و تروریسم اقتصادی و از مغز و از ذهنیت غلط و قلدرمنشانه آمریکا سرچشمه گرفته است، بر سیاستگذاری های ما اثر گذاشته است.

    ربیعی گفت: امروز معلمان زحمتکش و متعهد ما در خط مقدم این پیکار قرار دارند و از امروز مناسبات میان معلمان، دانش آموزان و اولیاء و در مجموع با دولت وارد مرحله‌ای است که باید آموزش‌مان را با شرایط جدید تجربه کنیم.

    وی تصریح کرد: مبارزه ملت ما برای حفظ بقای خود یک مبارزه مضاعف است. مبارزه ای است برای سلامت و برای کرامت. و این یعنی هم کار و هم پیکار ما برای تحصیل و سلامت و همچنان که در رمضان و محرم دیدیم، هم دیانت وهم سلامت.

    سخنگوی دولت گفت: ستاد ملی کرونا در تصمیمات آموزشی مدارس، همه ابعاد آن را مورد توجه قرار داد. اعم از آینده دانش آموزان، ضرورت تحرک و دریافت آموزش بهتر و اینکه اجتماعی شدن و شیوه استفاده از فضای مجازی را تمرین کنند.

    ربیعی تصریح کرد: همچنین مسئله منزلت و نقش معلمان مورد توجه قرار دارد و در مورد عدالت آموزشی در دولت نیز تصمیماتی گرفته شد.

    وی ادامه داد: همانطور که رئیس جمهور اعلام کردند که برای رفع نگرانی پدران و مادران، هیچ اجباری برای حضور دانش اموزان در مدارس وجود نخواهد داشت و دولت مکلف است که تمهیدی را اتخاذ کند که هیچ دانش اموزی دچار عقب ماندگی تحصیلی نشود.

    سخنگوی دولت گفت: بنابر پیشنهاد وزیر ارتباطات، استفاده از شبکه شاد در سرویس های خانگی و تلفن همراه رایگان شده است. ۸۶ هزار مدرسه به اینترنت پرسرعت رایگان مجهز شده‌اند و امکان استفاده پرسرعت رایگان معلمان از فضای مجازی فراهم شده است.

    ربیعی اظهار کرد: برای حدود ۶۰۰ هزار معلم، همانند آنچه در فروردین ماه رخ داد، وزارت ارتباطات یک بسته هدیه ۳ ماهه را ارائه خواهد کرد. برای دانش اموزان هم بسته های اختصاصی تعریف و ارائه خواهد شد. این بسته صرفا برای سایت‌هایی منتخب است که در لیست سفید قرار دارند تا سلامت دانش آموزان در فضای مجازی تامین شود.

    وی ادامه داد: برای اساتید و دانشجویان هم بسته هایی در نظر گرفته شده که تا اول مهر اعلام خواهد شد.

    سخنگوی دولت با اشاره به بحث عدالت آموزشی گفت: در بحث دیگری که در دولت صورت گرفت، رئیس‌جمهور تاکید کرد هیچ ایرانی نباید از تحصیل بازبماند. وزارتخانه های رفاه و آموزش و پرورش مکلف شدند که بازماندگی از تحصیل در دوران ابتدایی که به علل اقتصادی، فرهنگی و معلولیت در ثبت نام‌ها نبودند را با جدیت دنبال و با تک تک خانواده‌ها گفتگو کنند و موانع حضور این کودکان را برطرف کنند.

    ربیعی با اشاره به مصوبه ستاد ملی کرونا درخصوص مرحله دوم انتخابات مجلس، گفت: یکی از مصوبات در ستاد ملی کرونا بود درباره مرحله دوم انتخابات مجلس بود که براساس این مصوبه انتخابات میان دوره ای مجلس در زمان مقرر با رعایت پروتکل ها برگزار خواهد شد. براساس این مصوبه تشکیل ستاد و سخنرانی ممنوع و تبلیغات و اطلاع رسانی نیز در فضای مجازی انجام خواهد شد.

    وی خاطرنشان کرد: برای شناسایی بیشتر داوطلبان، صداوسیما امکانات برابر اطلاع رسانی و تبلیغاتی در حد متعارف در اختیار آنان قرار خواهد داد.

    سخنگوی دولت به وامد ودیعه مسکن نیز اشاره کرد و گفت: در مصوبه دیگر با توجه به درخواست تعدادی از ودیعه گیران اجاره مسکن، اجازه داده شد تا متقاضیان با بانک های عامل تفاهم کرده و مانده بدهی های آنها به اقساط تبدیل و پرداخت شود.

    ربیعی گفت: دولت برای تسریع در برنامه طرح ملی مسکن و نیز کمک به کارکنان دستگاه‌ها، دولت تصویب کرد ۵۰ درصد از اراضی مازاد دستگاه‌ها به تامین مسکن کارکنان همان واحد اختصاص یابد و مابقی اراضی برای تامین مسکن برای تامین افراد فاقد مسکن تخصیص یابد.

    وی ادامه داد: در روزهای گذشته شاهد مرحله تازه و رو به پیشرفتی در توسعه تعاملات بین المللی سازنده و موثر بودیم که در سفرهای اخیر مقامات بلندپایه آژانس اتمی و همینطور حضور هیئت اروپایی در ایران بازتاب داشت.

    سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: این تحرکات دیپلماتیک نشانه دیگری از ناکامی ایالات متحده در پیش‌برد طرح های ویرانگری است که نه تنها نابودی برجام بلکه فراتر از آن تهاجم همه جانبه به چندجانبه گرایی و قانونمندی های بین المللی را در نظر داشت.

    ربیعی گفت: اخیرا وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده که قصد اعمال تحریم های منسوخ شده شورای امنیت علیه ایران را دارد، همان تحریم هایی که اعضای شورای امنیت یکصدا با آن مخالفت کردند و هرگونه برگشت پذیری آن بدست آمریکا را ناممکن دانستند. ما بی اعتنا به این تهدیدها و نمایش‌های بی معنا، مصمم به تداوم تعامل توأم با احترام و حسن نیت با همه کشورهای جهان و سازمان‌های بین‌المللی هستیم تا در برابر این یاغی‌گری کم‌سابقه و در کنار ملت های جهان، از حاکمیت قانون و هنجارهای مشترک بین المللی دفاع کنیم.

    وی ادامه داد: علاوه بر اعتمادسازی مستمر به عنوان زیربنای ارتقای روابط خارجی سازنده و موثر با جهان، تلاش برای توسعه روابط تجاری و کاهش موانع مربوط به مناسبات اقتصادی هم در مرکز توجه دور جدید از دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی است. هیچ دستاوردی خود به خود حاصل نمی‌شود. وزارت امور خارجه در خط مقدم نبردهای دیپلماتیک در ماه های اخیر، زحمات فراوانی را متحمل شد.

    سخنگوی دولت تصریح کرد: این مسیر به عنوان خط مشی ثابت جمهوری اسلامی ایران در هفته ها و ماه های آینده نیز ادامه خواهد داشت و اطمینان داریم که بیش از این هم، شاهد خبرها و نشانه های امیدبخش دیگری در برابر اردوی تحریم، شرارت و نفرت پراکنی جهانی آمریکا باشیم.

    تشبیه مدرسه و پادگان توسط رئیس‌جمهور برای انضباط در مدارس بود

    ربیعی در پاسخ به سوالی درخصوص نحوه حضور دانش آموزان در مدارس و انتقادهای مطرح نسبت به تشبیه مدرسه و پادگان از سوی رئیس‌جمهور، گفت: رئیس جمهور تاکید کرد که حضور در مدارس به هیچ عنوان اجباری نیست. از ابتدا هم قرار نبود حضور در مدارس اجباری باشد متاسفانه این روزها باب شده برخی به روش برجسته سازی آنچه را از هر متنی می‌خواهند استخراج و بازنمایی می‌کنند.

    وی افزود: بحث مهم این بود که در کنار موضوع سلامت دو مساله برای دانش آموزان اهمیت دارد. یکی موضوع عدالت اموزشی بود که دلسوزان و شخصیت های تاثیرگذار نیز نسبت به آن حساسیت نشان داده و این نگرانی وجود داشت که همه دانش آموزان نتوانند از امکانات و فضای مجازی جهت آموزش استفاده کنند و باید این طبقه از جامعه را حتما در نظر گرفت.

    سخنگوی دولت گفت: همچنین بارها تاکید شد که آموزش و پرورش تنها بعد آموزشی ندارد و حضور در مدارس برای افزایش سیاست‌های اجتماعی و شکل گیری شخصیت فرزندان به خصوص دانش اموزان عزیز پایه اول بسیار مهم و موثر است. با این حال رئیس‌جمهور تاکید کرد که حضور در مدارس به هیچ عنوان اجباری نیست.

    ربیعی گفت: در خصوص نظم در مدارس و تعبیر رئیس‌جمهور هم برخی مجدد بازنمایی کردند. اتفاقا ما هم نگران پادگانی شدن جامعه هستیم. نگران این هستیم که برخی بخواهند با همان نگاه پادگانی اینترنت و فضای مجازی را محدود و آزادی ها مشروع را محدود کنند. همیشه یکی از صفات نیروهای مسلح در نزد افکار عمومی نظم است و منظور رئیس‌جمهور نظم و انضباط در مدارس بود.

    وی گفت: به کار بردن واژه های دوگانه به ما کمک می کند که بتوانیم میان دوگانه های مختلف تعادل ایجاد کنیم و به ما کمک می کند از افراط و تفریط دوری کنیم. ‌عده ای ما را تا مرز تعطیلی کامل اقتصاد بردند. ما در نقطع تعادل سیاست‌گذاری می کنیم تا توامان جان حفظ شود و کار و عزاداری و صنعت حفظ شود و این در جلوگیری از افراط و تفریط برای ما موثر است.‌

    سخنگوی دولت اضافه کرد: آخرین شاهد ما دوگانه دین و جان بود که به شکل تحسین آمیزی برگزار شد و شکل عزاداری مقام معظم رهبری الگویی بود که اصل عزاداری انجام شد. در مورد دوگانه جان و نان هم ما روزی ۱۷ درصد آمار مراعات پروتکل ها را داشتیم.

    امسال از رکود اقتصاد خارج می‌شویم

    ربیعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا آمار ابتلای ایرانیان به کرونا نشان‌دهنده موفقیت در زمینه‌ی برقراری تعادلی میان دوگانگی‌های موجود بوده یا خیر؟، اظهار کرد: اتقافا برگزاری و ایجاد تعادل بین این دوگانه ها رمز موفقیت ما بوده است. برگزاری این دوگانه ها باعث جلوگیری از افراط و تفریط است. اتفاقا اینجا جای مقایسه با سایر کشورهای دیگر هم هست. کشورهای اروپایی دچار موج سوم شدند و برخی کشورها در فستیوال‌ها و اجتماعات نتوانستند مراعات کنند.

    وی افزود: اجازه بدهید آخرین موضوع برگزاری دین و جان را بگویم که شاهد بودیم که مردم در عزاداری‌ها تمام پروتکل ها را رعایت کردند. همکاران ما در وزارت بهداشت در گزارشی که ارائه کردند، نشن می‌داد که پروتکل های بهداشتی به اندازه مطلوبی مراعات شده است.

    سخنگوی دولت تصریح کرد: در مورد دو گانه نان و جان ما از این مرحله عبور کردیم. از ۱۷ درصد رعایت پروتکل ها امروز گزارش ناظران وزارت بهداشت نشان می دهد در صنوف ۷۷.۵ درصد، در ادارات و بانکها ۹۰ درصد پروتکل ها رعایت شده است و تعطیلات کمی داشتیم.

    ربیعی در ادامه گفت: امروز به رشد اقتصادی رسیدم و رشد منفی کمی را تجربه کردیم و امسال خوشبختانه نشان می‌دهد از رکود خارج می شویم.

    وی ادامه داد: هرگونه تحلیل شرایط بدون دیدن محدودیت های طاقت فرسا و نفس گیر تبیینی صادقانه نیست.

    ۲۰ سپتامبر هیچ اتفاقی جز انزوای بیشتر آمریکا نخواهد افتاد

    سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه هر چند شورای امنیت با آمریکا همراهی نکرده اما آمریکا اصرار دارد که ۲۰ سپتامبر تمامی تحریم های بین المللی سازمان ملل علیه ایران را برمی‌گرداند، شما فکر می‌کنید ۲۰ سپتامبر چه اتفاقی خواهد افتاد؟، گفت: همانطور که قبلاً بارها تکرار کرده‌ایم، آنچه ایالات متحده آمریکا به آن استناد  می‌کند از اساس مبنای حقوقی ندارد، این کشور عضو برجام نیست که بخواهد از یکی از بندهای برجام استفاده کند.

    وی ادامه داد: در همان بند قطعنامه و بندهای مرتبط در برجام (بندهای ۳۶ و ۳۷)، اشاره شده که تمامی راه های حل و فصل اختلافات باید طی شده باشد، در صورتی که هیچ کدام از آنها طی نشده است. از نظر ما و دیگر اعضای شورای امنیت و جامعه بین المللی، در ۲۰ سپتامبر هیچ اتفاقی نخواهد افتاد جز تداوم زورگویی های نامشروع و شکست خورده و البته انزوای بیشتر آمریکا.

    ربیعی تصریح کرد: همانطور که اعضای شورای امنیت با صدایی بلند به آمریکا گوشزد کردند، این کشور هیچ حقی در بازگرداندن تحریم های پیشین ندارد و از این پس نیز تلاش آمریکا هیچ معنایی غیر از سرکشی در برابر خواست و اراده جامعه بین المللی نخواهد داشت.

    سخنگوی دولت تاکید کرد: تحریم‌های مرتبط با قطعنامه های ملغی شده پیشین شورای امنیت، در ذات خود تحریم های چندجانبه و بین المللی بودند و تلاش برای اعمال یکجانبه آن کاملاً بی معنا و مضحک بوده و فاقد هرگونه اثرگذاری است.

    بانک مرکزی با اجرای عملیات بازار باز، در حال کنترل نقدینگی و تورم است

    وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد به دنبال طراحی مسیری هستیم که به واسطه آن بتوانیم تورم را کنترل و هدف‌گذاری کنیم، در این خصوص به چه ساز و کاری رسیدید؟، گفت: در واقع منظور رییس کل بانک مرکزی استفاده از تجربیات مختلف حتی در بانک های مرکزی کشورهای پیشرفته در اجرای سیاست های نوین پولی است که «عملیات بازار باز» محور اساسی این سیاست برای کنترل تورمی است.

    ربیعی تاکید کرد: این سیاست با هدف گذاری تورمی تلاش می کند از طریق عملیات بازار باز با خرید و فروش اوراق اسلامی خزانه در سود بین بانکی تاثیر گذاشته و از آن طریق بر نرخ تورم تاثیر داشته باشد.

    سخنگوی دولت گفت: روش ۶۰ سال گذشته در کشورمان این سیاست نبوده است. طی چند ماه گذشته این سیاست در بانک مرکزی اجرایی شده است و بانک مرکزی با اجرای بخش‌هایی از آن در حال کنترل نقدینگی و تورم است.

    وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اعلام آمادگی ایران برای ساخت واکسن کرونا با همکاری روسیه آیا شاهد چنین همکاری بین ایران و روسیه در زمینه ساخت واکسن کرونا خواهیم بود؟، گفت: در کشور خوشبختانه گروه‌های مختلف در ساخت واکسن کار می‌کنند.

    ربیعی گفت: با کشور روسیه هم مذاکراتی داشته‌ایم و بعضی کشورهای دیگر که تبادل اطلاعات می‌شود. همچنین در مورد خرید واکسن از منابعی که احتمالا موفق خواهند شد پیگیری می‌شود.

    برنامه‌های نقشه راه اقتصادی بر بازار سرمایه، تورم و اشتغال اثرگذار خواهد بود

    سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آقای روحانی قرار است نقشه راه اقتصادی یک سال باقی مانده به قرن جدید را با مردم درمیان بگذارد، این نقشه راه چه تغییری به نفع مردم ایجاد می‌کند؟، تصریح کرد: این برنامه اقتصادی از چند جهت تدوین شده است، یکی تداوم بخشیدن و سرعت بخشیدن به برنامه هایی است که در این ماه‌ها انجام شده است. سیاست‌های تکمیلی برای موثرتر بودن تداوم آن برنامه هاست. لحاظ کردن تحولات بین المللی بر ظرفیت های همسایگان و شرایط داخلی اقتصاد کشور، تهدیدهای آمریکا و فرصت‌ها و قوت‌ها، برنامه‌های در نظر گرفته شده است.

    وی ادامه داد: مجموعه اقداماتی در قالب پروژه هایی که در یکسال پایان خواهند یافت در برنامه یکساله هست. بی‌تردید این مجموعه برنامه ها در بازار سرمایه، تورم و اشتغال اثرگذار خواهد بود. همچنین بخشی از برنامه در زمینه معیشتی است بنابراین به صورت مستقیم و غیرمستقیم تاثیر خود را خواهد داشت.

    بررسی لایحه جامع انتخابات در اولویت مجلس باشد

    سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی براینکه «شما در نشست‌های قبلی گفته بودید که دولت همچنان بر لایحه قبلی اصلاح قانون انتخابات، که به مجلس دهم ارائه شده بود، اصرار دارد. برای تصویب این لایحه چه رایزنی‌هایی با مجلس یازدهم انجام گرفته است؟ آیا ممکن است از سوی دولت تغییراتی در این لایحه داده شود؟»، گفت: هنوز هم بر صحبت قبلی باقی هستیم، لایحه تقدیمی لایحه ای جامع است، این لایحه نتیجه تجربه انباشته دستگاه‌های مختلف که در امر انتخابات دارای مسئولیت هستند، است.

    وی افزود: این لایحه با مشارکت کارشناسان وزارت کشور، صاحب نظران و شخصیت‌های علمی و دانشگاهی، استانداران ادوار، نمایندگان مجالس گذشته، احزاب و کنشگران سیاسی تهیه شده و در کمیسیون سیاسی، دفاعی دولت مورد رسیدگی دقیق، مفصل و مبسوط قرار گرفته و کمیته منتخب دولت با لحاظ سیاست‌های کلی نظام انتخابات یک بار دیگر آن را دیده و اظهار نظر کرده‌ است. در دولت چندین جلسه بحث شده است، به هر حال از جامعیت خوبی برخوردار است، دولت با فوریت آن را به مجلس تقدیم کرد، البته با وصف پیگیری های مکرر معاونت پارلمانی رییس جمهور در مجلس قبلی متاسفانه اعلام وصول آن به طول انجامید و در مجلس دهم طرح نمایندگان مقدم بر لایحه دولت قرار گرفت و رسیدگی نشد.

    ربیعی گفت: این لایحه به مجلس یازدهم محول شد که از جمله لوایحی که دولت از مجلس یازدهم درخواست اولویت رسیدگی کرده لایحه جامع انتخابات است که امیدوارم در کمیسیون های تخصصی مجلس مورد رسیدگی قرار گیرد. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از طریق رئیس و هیات رییسه محترم مجلس پیگیر لایحه در مجلس هستند.

    سخنگوی دولت گفت: لایحه پیشنهادی دولت فقدان وحدت رویه در فرآیندهای انتخابات را مورد توجه قرار داده و حیطه اختیارات هیات های اجرایی و نحوه حضور نامزدها را مشخص کرده و استفاده از فناوری های نوین، نظام مالی شفاف و دقیق فعالیت های تبلیغاتی در انتخابات را پیش بینی کرده است.

    سیاست‌های آمریکا اصلاح نشود، زمینه‌ای برای مذاکره وجود ندارد

    ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تحلیل شما از سفر وزیر خارجه سوییس و صحبتش در مورد تلاش برای راه انداختن حداقل گفتگو با امریکا چیست؟، گفت: ایران و سوئیس دارای روابط تاریخی و دوستانه با یکدیگر هستند. دیدار رئیس جمهور سوییس از ایران در سال ۱۳۹۴ و دیدار رئیس‌جمهور ایران از سوییس در سال ۱۳۹۷، اوج روابط دو طرف بود. دو کشور دارای نقشه راه روابط در ابعاد گوناگون، رایزنی سیاسی، امور اقتصادی و مالی، حمل و نقل، کشاورزی، گردشگری، علوم وپژوهش، محیط زیست و ایمنی هسته ای غیر نظامی هستند که در سفر سال ۹۴ رئیس‌جمهور سوییس به ایران ترسیم شده است.

    وی افزود: آنچه در خصوص کانال مالی بین ایران و سوئیس قابل توجه است، اینکه این کانال بعد از ۲۰ ماهه تعلل از سوی طرف آمریکایی، در خرداد ماه گذشته بطور رسمی عملیاتی شد.

    سخنگوی دولت گفت: این کانال برای واردات اقلام ضروری دارویی و غذایی که از نظر قوانین بین المللی مشمول تحریم نمی شوند طراحی شده است. ما تردیدی در حسن نیت دولت سوئیس برای راه اندازی کانال نداریم ولی در مورد کارکرد آن با توجه به بد عهدی های دولت آمریکا تردید داریم.

    ربیعی تصریح کرد: تا کنون دو تراکنش مالی با حجم نه چندان رضایت بخش، برای تامین داروهای بیماران سرطانی و بیماران پروانه ای از این کانال صورت گرفته است. امیدواریم با تامین مبالغ لازم، این کانال فعال‌تر عمل کند.

    وی ادامه داد: همانطور که پیش از این هم تصریح شده، این سفر ربطی به روابط ایران و آمریکا ندارد. جمهوری اسلامی ایران بارها موضع رسمی خود را نسبت به گردن‌کشی‌های رژیم ترامپ اعلام کرده است و تغییری در آن‌ ایجاد نشده است. به نظر نمی‌رسد که تغییری در رویکردهای نادرست و مخرب واشنگتن ایجاد شده باشد. تا وقتی شاهد اصلاح رویه در سیاست‌های خصمانه آمریکا نباشیم، زمینه ای برای از سرگرفتن گفتگوهای موثر و سازنده نیز وجود نخواهد داشت.

    سخنگوی دولت تاکید کرد: اما اگر تغییرات مورد انتظار در سیاست های آمریکا تحقق یابد، بدون نیاز به میانجی گری و پیام رسانی و بر اساس ساختار مذاکراتی از پیش موجود در گروه ۵+۱، آمریکا می تواند به میز گفتگوها بازگردد. این موضع جمهوری اسلامی ایران از مدت ها قبل اعلام شده و همچنان به قوت خود باقی است.

    یک درصد دارایی صندوق توسعه برای تثبیت بازار سرمایه استفاده می‌شود

    ربیعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا شما و بقیه دولتمردان این روزها به بازار رفته‌اید و از قیمت‌ها خبر دارید؟، گفت: اینکه یک مقام مسئول صادقانه گفته که همسرش خرید انجام می دهد آیا کار اشتباهی است؟ آیا درست بود که در این خصوص دروغ گفته شود یا مثلا گفته شود در محله ما قیمت‌ها ارزان است؟

    وی ادامه داد: دقیق ترین گزارش‌ها در خصوص قیمت ها و تحولات بازار را به خصوص در مورد ۱۰۰ قلم کالاهای ضروری و مهم دستگاه‌هایی چون وزارت اطلاعات، کشور، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی بطور نوبه ای تهیه و در اختیار رییس جمهور و اعضای دولت ارائه می‌کنند. باید بدانیم تا زمانی که تنش قیمت ارز که ناشی از تحریم بوجود آمده را نتوانیم به سامان برسانیم این مشکلات را شاهد خواهیم بود.

    سخنگوی دولت تاکید کرد: علیرغم حرکات جدید آمریکایی ها و فشارهای بین المللی و تکرار آن توسط رسانه های خارجی که روان جامعه را هدف قرار داده اند تلاش می کنیم تکانه های ارزی را به ثبات برسانیم.

    ربیعی گفت: کاهش تورم را بانک مرکزی و ستاد اقتصادی دنبال کرده اند. امیدواریم مسیر نرخ تورم در کانال های هدف گذاری شده قرار خواهد گرفت. اما مشخصا خودم قیمت برخی کالاها را که می‌خرم می دانم.

    وی در ادامه عنوان کرد: امروز صبح در جلسه ستاد اقتصادی بحث بورس را داشتیم. از سال ۹۴ یک مجوز قانونی وجود داشت که صندوق توسعه ملی یک درصد از دارایی خود را در صندوق تثبیت بازار سپرده گذاری کند. تاکنون این موضوع ابهام داشت و اجرا نشده است، اخیراً ابهام آن رفع شده و اینجا اعلام می‌کنم از اول هفته آینده این سپرده‌گذاری صورت خواهد گرفت.

    سخنگوی دولت تاکید کرد: کارشناسان معتقدند که این اقدام موجب پایداری بورس خواهد شد. امروز در ستاد اقتصادی دولت بحث و تصمیماتی اتخاذ شد که پشتوانه‌های خوب خواهد داشت. بخشی از گلایه ها نسبت به حضور حقوقی ها بود که حقوقی ها متناسب با ضوابط شورای عالی بورس ملزم هستند حداکثر همکاری را انجام دهند و تصمیمات قاطعی در این زمینه اتخاذ شد.  شورای عالی بورس همه این تدابیر را در نظر گرفته و همین پنج شنبه جلسه فوق العاده ای در نظر گرفته شده است که بتوانند دو موضوعی که گفته شد و برخی از مسائل دیگر را بررسی کنند.

    وی افزود: حمایت از بازار سرمایه سیاست ماست ولی فراز و نشیب ذات بورس است و نگاه دراز مدت به بورس را توصیه می کنیم. در کوتاه مدت مشاوره خوب به کار گرفته شود. برخی از رقبا برای زمین زدن دیگران مطالب روانی ایجاد می کنند که نباید به آنها توجه شود. این تفاوت بورس با بانک است و بورس در دراز مدت با ثبات بوده است. حمایت از بورس مورد توجه ما است و وزیر اقتصاد با جدیت به دنبال آن هستند. درخواست من این است که افراد در نقد، مطالب درست را بیان کنند.

    دولت اقدامات زیادی برای خوزستان انجام داده است

    سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود در سفر رییس مجلس به خوزستان از عملکرد دولت در این استان، به نحوی سر بسته انتقاد شده است. آیا دولت و مجلس قرار است در این زمینه همکاری داشته باشند؟، گفت: همواره ازهمکاری های بین قوا استقبال کردیم و ضمن اینکه مرزهای همکاری و تعامل بین قوا را قانون اساسی مشخص کرده است مردم خوزستان حق دارند و ما به اعتراضات مردم خوزستان احترام می گذاریم.

    ربیعی افزود: انتقادها همیشه متوجه قطار در حرکت است. شهروندان مظلوم در استان خوزستان انتظارات به حقی دارند و وظیفه ما رفع آنهاست که به بخشی از آنها اشاره می کنم.

    وی ادامه داد: شما نگاه کنید به حجم سرمایه گذاری صورت گرفته که آثار آن در اشتغال منطقه مشخص خواهد شد. اتفاقا این دولت با درک مشکلات مردم خوزستان اقدامات زیرساختی زیادی در استان  انجام داده است که باید تاثیر آنها بر زندگی مردم  به مرور ایجاد شود.

     سخنگوی دولت ضمن برشمردن اقدامات زیرساختی دولت برای خوزستان گفت: پالایشگاه گاز میبند ۲ آماده افتتاح با مبلغ ۳.۳ میلیارد دلار است. این پالایشگاه سال ۸۴ آغاز به کار کرده ولی در سال ۸۸ با ۱۸ درصد پیشرفت متوقف شد. در سال ۹۵ مجددا آغز به کار کرده و با سرعت به پیش رفته است.

    ربیعی تاکید کرد: فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مورد نظر مقام معظم رهبری با ۱.۵ میلیارد دلار بهره برداری شد که ۲۶۵ هزار هکتار در خوزستان در فاز اول بوده است.

    وی افزود: پتروشیمی مسجد سلیمان با ۷۵۰ میلیون دلار تا آبان ماه افتتاح می شود. فولاد دزفول در دو فاز با ۱۲۰ میلیون یورو و پانصد میلیارد تومان افتتاح شدند که فاز اول آن با چهارصد میلیارد تومان و سی میلیون یورو بوده است.

    سخنگوی دولت تصریح کرد: فولاد خرمشهر ۳۰۰ میلیون یورو و تا دی‌ماه افتتاح می شوند. فولاد کاوه اروند، فولاد خلیج فارس در فاز اول و فولاد شادگان افتتاح شدند. نیروگاه‌های بهبهان، ماهشهر و غرب کارون نیز تکمیل شدند.

    ربیعی تاکید کرد: فاز 2 و 3 آبرسانی به آبادان، خرمشهر و غیزانیه تمام شد و انشعابات روستاها با دستور رئیس‌جمهور تا ۱۰ روز آینده تمام می شود. برخی تصفیه خانه‌های فاضلاب شرق اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان، بندر امام، ماهشهر، افتتاح و برخی تا پایان دولت افتتاح می‌شود. بیمارستاهای اهواز، آبادان، رامهرمز و دزفول نیز تجهیز شدند.

    وی تاکید کرد: با مردم که از مشکلات تحریم، رنج تحریمی مانند FATF که نمی توانیم صحبت کنیم. حق مردم خوزستان بیش از اینها است. در نهایت از همکاری همه قوا، نیروهای مسلح و دیگر نهادها برای حل مشکلات مردم استقبال می کنیم.

    امیدواریم تا یکسال آینده شاهد بهبود بازار خودرو باشیم

    سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درخصوص وضعیت بازار خودرو و زمان معرفی وزیر پیشنهادی صمت، اظهار کرد: انتخاب وزیر صمت از سوی دولت انجام شد اما متاسفانه مجلس به ایشان رای ندادند. لیستی تهیه شده و 5 نفر در این لیست قرار دارند که در روزهای آینده به مجلس معرفی می‌شوند.

    ربیعی تاکید کرد: افزایش اخیر قیمت خودرو مربوط به بازار است و امیدواریم با سیاست‌های دولت برای جمع آوری نقدینگی در یکسال آینده شاهد بهبود وضعیت در این بخش‌ها باشیم.

    وی گفت: وزرات صمت و سازمان تعزیرات نیز اقدامات خود را در این زمینه دنبال می‌کنند.

    خرید تضمینی گندم را دنبال خواهیم کرد

    سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در سال جهش تولید افزایش چند درصدی سموم و کود مورد نیاز باغداران و کشاورزان چه توجیهی دارد؟، گفت: دولت حمایت از کشاورزان را رها نکرده است و سیاست خرید تضمینی را دنبال خواهیم کرد.

    وی ادامه داد: بخشی از مشکلات موجود در زمینه تامین نهاده ها به دلیل کاهش اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که به علت محدودیت های ناشی از تحریم اتفاق افتاده است. پیشتر، بیش از ۱۴ میلیارد دلار سوبسید می‌دادیم که این رقم به ۸ تا ۹ میلیادر دلار رسیده است.

    ربیعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی اخبار در مورد پیام های میانجی‌گرایانه برای ارتباط با آمریکا مطرح شده است. موضع دولت در این خصوص چیست؟، گفت: در سفر وزیر امور خارجه سوئیس به ایران ارتباط و مسائل تهران و واشنگتن مد نظر نبوده است؛ نه تنها این سفر، بلکه درباره هر کشوری دیگری هم، که چنین نیتی دارد، پاسخ ما روشن است. آمریکایی‌ها باید ابتدا دست خود را از گلوی طرف مقابل بردارند، سپس ادعای مذاکره کردن را مطرح کنند. 

    سخنگوی دولت تصریح کرد: ‌آمریکایی‌ها اقدامات شرورانه مانند ترور سردار شهید سلیمانی را انجام دادند که ملت ایران را جریحه دار کردند و نفرت در افکار عمومی ملت ما و مردم منطقه را بیش از پیش افزایش دادند.

    کارگزاری ها:

     


    پویشگر: خبرپو     منبع: مهر

    ۱۶:۰۱:۵۴ | سه شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | Tuesday 08 / 09 September / 2020
    خرید رپورتاژ آگهی در خبرپو
    آخرین اخبار روز