#کالابرگ الکترونیک #غزه #پرسپولیس #استقلال #اخبار آموزش و پرورش

جزئیات نشست خبری وزیر اقتصاد؛ از عدم حذف یارانه نان تا میزان افزایش حقوق

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به اینکه دولت یارانه نان را حذف نخواهد ‌کرد گفت: یارانه نان از ۷۰ هزارمیلیارد تومان در قانون بودجه امسال به ۱۰۴ هزارمیلیاردتومان در لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۲ افزایش یافته است.

خاندوزی: دولت یارانه نان را حذف نخواهد ‌کرد

به گزارش خبرگزاری فارس، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت امروز سه‌شنبه ( ۴ بهمن) در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه بودجه امسال در دستور کار مجلس قرار گرفت باید گفت اعلام کرد: افزایش میزان حقوق کارکنان دولت رقمی را به عنوان هزینه جاری اضافه کرده است که باید به این مسأله دقت شود.

وی افزود: سقفی که برای تسهیلات تکلیفی شبکه بانکی در نظر گرفته شده است، کمک می کند به اینکه رابطه دولت با شبکه بانکی کاهش یابد.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: سهم بودجه عمرانی در استانهای  کهگیلویه و بویراحمد با رشد ۱۲۳ درصد، لرستان با رشد ۱۱۰ درصد، سیستان و بلوچستان با رشد ۱۰۹ درصد، کرمان با رشد ۱۰۱ درصد است.

خاندوزی با بیان اینکه برای درآمد حاصل از فروش نفت رقم‌واقع بینانه‌ای در نظر گرفته شده است، گفت: در روزهای آینده در یک برنامه اختصاصی از سر فصل های برنامه تحول کوتاه مدت اقتصاد ایران جزئیات بیشتری گفته خواهد شد.


  • تور مشهد لحظه آخری از 1,480,000 تومان
  • تور قشم لحظه آخری از 1,790,000 تومان
  • دو گام برای اجرای بنزین یارانه ای / دولت خیال مردم را راحت کرد
  • دلار نیمایی به آزاد می رسد؟
  • اختصاص تسهیلات ویژه برای دارندگان وسایل نقلیه برقی
  • شرایط فروش نقدی پژو پارس اعلام شد
  • اعلام میزان خسارات و تلفات حمله ایران به اسرائیل
  • خط و نشان مدافع صنعت نفت آبادان برای پرسپولیس
  • کار به معاوضه گوساله با ماشین رسید / وضعیت عجیب بازار خودرو در ۱۴۰۳
  • فواید عجیب رابطه جنسی که به آن توجه نمیشود

  • وی افزود: از جمله دستاوردهای بودجه می‌توان به سقف تسهیلات تکلیفی برای شبکه بانکی اشاره کرد؛ که برای اولین بار در لایحه بودجه 1402  تعین شده است و امیدواریم این سقف در مجلس تغییر نکند، این مساله کمک می کند رابطه دولت با نظام بانکی اصلاح شود و ناترازی بانک‌ها کاهش یابد.

    خاندوزی در مورد عرضه مسکن در بورس تصریح کرد: مسأله‌ای که در تجربه جهانی وجود دارد عرضه مسکن در بورس است لزوما اینکه نهادجدیدی تحت عنوان بورس مسکن داشته باشیم در دستور کار نیست. ای شیوه به تدریج کمک می کند روش جدیدی در خانه دار شدن مردم به وجود بیاید.

    خاندوزی با بیان اینکه اولویت مهم دولت، تامین حداکثری منافع مردم بعنوان مصرف کننده خودرو است، تصریح کرد: برای اینکار، دو راهکار داشتیم؛ اول، افزایش عرضه خودرو توسط خودروسازان که امسال ۳۰ درصد افزایش یافته است؛ دوم، کوتاه کردن دست دلالها که در این زمینه  عرضه در بورس را به انجام رساندیم. 


  • قیمت روز انواع تلفن همراه در ۱۷ دی ۱۴۰۲
  • آزمون استخدام آموزگار ابتدایی در سال 1403
  • فلز کمیابی که خواب را از چشم بایدن گرفته است
  • اعلام زمان واریز حقوق معلمان
  • خرید تور استانبول لحظه آخری از 8,910,000 تومان
  • فاصله ایران تا اسرائیل چقدر است؟ + اختلاف ساعت
  • استخدام در دانشگاه خلیج فارس بوشهر
  • مضحکه شدن زن صهیونیست عاقبت همنشینی با مسیح علینژاد
  • ریزش قیمت اتریوم مقابل بیت کوین؛ تحلیلگر معروف درباره ادامه مسیر ETH می‌گوید!

  • وزیر اقتصاد گفت: تجربه ماههای گذشته نشان می دهد عرضه در بورس حداقل ۲۷۵۰ میلیارد تومان به نفع مردم بوده است؛ یعنی چنانچه مردم این خودروها را به جای بورس، از بازار ازاد خریداری می کردند باید ۲۷۵۰ میلیارد تومان بیشتر پرداخت می کردند که مستقیما به جیب دلالها می رفت.

    خاندوزی تصریح کرد: در عرضه خودرو در بورس، انچه برای دولت مهم است و وزارت صمت پیگیر اجرای آن است، عرضه بصورت زمانبندی شده، منظم و پرحجم است؛ در اینصورت می تواند منجر به کاهش قیمت در بازار شود.

     سخنگوی اقتصادی دولت در مورد حذف یارانه نان گفت: با اجرای فاز اول طرح هوشمندسازی یارانه آرد مشخص شد روزانه حداقل ۵ هزارتن از ۲۱ هزارتن آرد یارانه ای از شبکه توزیع خارج شده و تبدیل به نان نمی شود، شناسایی این هدررفت، دستاورد فاز اول طرح است که متاسفانه با شیطنت سیاست زده، بعنوان نقطه ضعف دولت معرفی شد.

    وی افزود: در فاز دوم بصورت تدریجی جلوی این هدررفت گرفته خواهد شد، دولت سیزدهم یارانه نان را حذف نخواهد ‌کرد؛ یارانه نان از ۷۰ هزارمیلیارد تومان در قانون بودجه امسال به ۱۰۴ هزارمیلیاردتومان در لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۲ افزایش یافته است.

    خاندوزی در مورد تشکیل جلسه شورای عالی کار  تصریح کرد: قانون، شورای عالی کار را با حضور شرکای اجتماعی به رسمیت می شناسند باید اجازه داد تصمیمی که مصلحت بازار کار کشور است اخذ شود.

    وزیر اقتصاد گفت: جلسات اولیه شورای عالی کار آغاز شده است، حتما معیشت جامعه کارگری دغدغه دولت سیزدهم است و از هیچ تلاشی در این راستا فروگزار نمی‌کنیم. مهم این است که  قدرت خریدِ عددی که تصویب می‌شود در طول زمان کاهش نیابد و کاهش تورم، موجب کاهش ارزش آن نشود.

    وزیر اقتصاد در مورد کنترل بازار ارز گفت: همانطور که رئیس کل محترم بانک مرکزی در روزهای گذشته اشاره کردند وضعیت منابع ارزی و جریان تامین مصارف ارزی کشور یعنی واردات مطلوب است، بیش از 80 درصد نیازهای ارزی کشور در بازار رسمی یعنی سامانه نیما و بازار متشکل ارزی تامین می شود. 

    وی افزود: اما متاسفانه در شبکه ها و کانالهایی که قمار ارز صورت می گیرد بدون توجه به منابع ارزی کشور، شاهد افزایش قیمت و نرخ سازی بوده ایم که امیدواریم نهادهایی که مسئولیت در این زمینه دارند، نقش خود را به خوبی ایفا کنند. 

    خاندوزی تصریح کرد: تاکید آقای رئیس جمهور این است که بانک مرکزی تمام اهتمام خود را برای ایجاد ثبات ارزی به کار بگیرد؛ در این راستا رئیس کل محترم بانک مرکزی  سفرهایی به کشورهای شریک تجاری  داشته اند و در روزهای آینده هم سفر دیگری انجام خواهد شد.

    سخنگوی اقتصادی دولت در مورد آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات خرد، گفت: از ابتدای سال تاکنون یک میلیون و 362 هزار فقره وام به ارزش بیش از 50 هزار میلیارد تومان فقط وام خرد بدون ضامن بوده است. 

    وی افزود: از ابتدای امسال تا اول بهمن‌  780.659 فقره وام ازدواج به مبلغ 107 همت پرداخت شده که  نسبت به دوره مشابه سال قبل54 درصد رشد داشته است، از ابتدای امسال تا اول بهمن ماه، 677.785 فقره به مبلغ 27 همت وام فرزند آوری پرداخت شده. از تیرماه امسال از مجموع 228 هزار پرونده تشکیل شده، 192 هزار نفر تسهیلات ودیعه به میزان 11 همت وام ودیعه دریافت کرده اند

     انعقاد قرارداد با 204 هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن

    وزیر اقتصاد در مورد طرح نهضت ملی مسکن گفت: تغییر روش تامین مالی نهضت ملی مسکن و تغییر مدیریت در وزارتخانه موجب شد عملکرد بانک ها در پرداخت تسهیلات در این طرح در حد انتظار نباشد و تلاش می کنیم این عقب ماندگی ها جبران شود. 

    وی افزود: در 10 ماهه امسال 807 هزار افتتاح حساب داشتیم و بانک مسکن با 204 هزار نفر که پرداختی شان را تکمیل کرده اند، قراردادند منعقد کرده و بیش از 69 هزار میلیارد تومان تخصیص داده است و واریزی به حساب سازدگان مسکن در این طرح پایان دی ماه 47 هزار و 216 میلیارد تومان بوده است.

    خاندوزی تشریح کرد: در کنار این روش تامین مالی مسکن، وزارت راه و شهرسازی از سایر بانک های کشور کمک گرفته تا پیمانکاران وارد طرح شوند. در این روش، پیمانکار در طرف قرارداد با بانک، واحدهای مسکونی را می سازد و بعد از تکمیل واحد به متقاضیان تحویل داده می شود.

    سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه سقف افزایش حقوق کارمندان در بودجه سال آینده متناسب با درآمدهای دولت تعیین شد، تصریح کرد: در بودجه 1402 سعی شده است که در مساله درآمدها بزرگنمایی نشود. سعی بر این است دولت درآمدهای نفتی و مالیاتی بیشتری وصول کند بدون اینکه به بنگاه های تولیدی فشار وارد شود.

    خاندوزی افزود: عمده هزینه های دولت را هزینه های جاری و حقوق و دستمزد و صندوق های بازنشستگی تشکیل می دهد، آنچیزی که می توانست بودجه دولت را دچار کسری نکند، ارقامی است که در لایحه بودجه 1402 وجود دارد.

    وی گفت: همکاری 100 درصدی دولت با مجلس در تصویب مالیات بر سوداگری،  اختیارات بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز افزایش می یابد.

    خاندوزی گفت: طرح کالابرگ هوشمند را به صورت آزمایشی در استان هرمزگان اجرا کردیم و سعی می کنیم در هفته های آینده در سایر استان ها اجرا کنیم. تامین مالی آن توسط سازمان برنامه و بودجه انجام می شود. 

    وی افزود: پیش بینی های لازم برای اجرای این طرح در سال آینده انجام شده اما برای ادامه یا ادامه ندادن اجرای طرح به این روش پس از تصویب قانون بودجه 1402 مشخص خواهد شد.

    وزیر اقتصاد تصریح کرد: به جهت کوتاهی های انباشته شده متاسفانه در کشور ما فاقد نهادهای ترمزگیر یا سرعت گیر برای سوداگری در بازار انواع دارایی ها هستیم،حالا چه جرم پولشویی باشد و چه سوداگری در سایر بازاردارایی ها. ما سرعت گیرهای لازم را نداشتیم و دولت تلاش کرد در این مدت سرعت گیرهایی را در بازار دارایی ها قرار دهد. 

    خاندوزی گفت: هیچ جای دنیا اینگونه نیست که هر کسی به راحتی تقاضای کاذب سوداگرانه در بازار ارز و مسکن ایجادکند؛ دولت 100 در صد در زمینه اقدامات  مجلس برای تصویب مالیات بر عایدی سرمایه همکاری کرد.

    وی افزود: همچنین بانک مرکزی درخواست اختیارت بیشتر برای مقابله با سوداگری ارائه داد که مورد تایید قرار گرفت و برای تصویب به  شورای سران قوا ارجاع شد و  شورا درباره این پیشنهاد  تصمیم خواهد گرفت.

    وزیر اقتصاد با بیان اینکه  میزان افزایش حقوق 15 تا 25 درصد خواهد بود، تصریح کرد: برای دولت ها به لحاظ نمایش اجتماعی خیلی ساده است که حقوق ها را افزایش دهند و منابع اینکار را از جیب مردم با ایجاد تورم بردارند. تا یک رضایت‌مندی کوتاه مدت ایجاد کنند. دولت تلاش کرد به میزان افزایش درآمد دولت، افزایش حقوق برای کارکنان دولت در نظر بگیرد. 

    وزیر اقتصاد در مورد انتشار صورت های مالی تصریح کرد: دولت سیزدهم در عمل نشان داده است و حتی برای منتقدان هم قابل انکار نیست که در زمینه شفافیت اقتصادی جدی است. پیش از اینکه قانون بودجه 1401 به طور رسمی ابلاغ شود هم وزارت اقتصاد صورت های مالی شرکت های دولت را منتشر کرد و هم بانک مرکزی تسهیلات و تعهدات کلان را منتشر کرد. 

    وی افزود: حتی در صورت نبودن این حکم در قانون بودجه 1402، مطمئن باشید فرایند شفافیت صورت های مالی و تسهیلات و تعهدات کلان بدون الزام مجلس ادامه پیدا خواهد کرد.

    سخنگوی اقتصادی دولت در مورد تاسیس بانک توسعه گفت: ابتدا باید ظرفیت قانونی لازم‌ برای تدوین اساسنامه را تامین کرد، اول این مسأله باید حل شود تا به مراحل دیگر برسیم، بهتر است زمانی را برای تاسیس بانک سرمایه مشخص نکنیم.

    پویشگر: خبرپو     منبع: فارس

    ۱۶:۳۹:۱۴ | سه شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ | Tuesday 24 / 01 January / 2023
    خرید رپورتاژ آگهی در خبرپو
    آخرین اخبار روز