#غزه #مشاهده دهک خانوار, درخواست بررسی دهک و دانلود اپلیکیشن شما در سایت حمایت hemayat.mcls.gov.ir #دریافت اینترنت رایگان در سامانه دولت من my.gov.ir #مشاهده سود سهام عدالت در سایت sahamedalat.ir #ماه مبارک رمضان #یارانه و کالابرگ الکترونیک #بیت‌کوین #پرسپولیس #استقلال #اخبار آموزش و پرورش

آب پاکی سخنگوی شورای نگهبان روی دست افرادی که در گذشته رد صلاحیت شده اند

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص اعلام برخی از اسامی برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰، گفت: افرادی که در گذشته رد صلاحیت شده‌اند برای ۱۴۰۰ ثبت نام نکنند.


  • تور گرجستان لحظه آخری از 8,090,000 تومان
  • تور آنتالیا لحظه آخری از 18,990,000 تومان
  • از کجا بفهمیم باتری خراب است یا دینام خودرو؟
  • یک خبر شبانگاهی از واریز ۶۵۰ هزارتومان فوق العاده معیشتی به حقوق بازنشستگان
  • زمستان می ماند
  • ۴ راه برای صمیمیت بین زوجین در زندگی / عدم صمیمت زندگی زناشویی را با این ۴ شیوه درمان کنید
  • با پارکت چوبی آیلکس، به خانه خود گرما و زیبایی ببخشید
  • میلیاردر معروف: افزایش قیمت بیت کوین تا بی‌نهایت ادامه خواهد یافت!
  • حقوق کارگران به ۱۷ میلیون تومان رسید؟ / آخرین جزئیات درباره نشست دستمزد کارگران
  • کدام کشور برای اولین تجربه سفر خارجی مناسبه؟

  • سخنگوی شورای نگهبان در خصوص اعلام برخی از اسامی برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰، گفت: شورای نگهبان هنوز درگیر انتخابات نشده است و در این زمینه ورود نکرده و اقدامی نیز نکرده است. از جهات قانونی افراد می‌توانند در هر زمان ثبت نام کنند اما می‌توان توصیه کرد افرادی که در گذشته رد صلاحیت شده‌اند، دیگر ثبت نام نکنند.

    افرادی که در گذشته رد صلاحیت شده‌اند برای ۱۴۰۰ ثبت نام نکنند

    به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری امروز که  به جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضای باز برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر و روز خبرنگار  و گرامی داشت یاد و خاطره خبرنگارانی همچون مرحوم مردوخی و خانم عبدالمحمدی و روح الله رجایی، به بیان نظرات شورای نگهبان درباره مصوبات مجلس و دولت پرداخت.

    وی درباره اظهارنظر آیت الله جنتی درباره ضرورت نظارت دائمی شورای نگهبان بر نمایندگان مجلس گفت: نظارت یک امر عقلانی است که در قانون اساسی و سیاست‌های رهبری هم آمده است. در گذشته هم قانونی برای تشکیل هیاتی برای نظارت برعملکرد نمایندگان تشکیل شد و آن هیات کارایی نداشته و پیشنهاد شده که نظارت دقیق تری باشد. ما در شورا هر چهار سال یکبار نظارت داریم و عمل می کنیم و بهتر است در طول این چهار سال برای مجلس و نهاد دیگری نظارت باشد.

    کدخدایی در رابطه با مهمترین مصوبات مجلس و دولت که در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته‌اند، گفت: مصوبه مجلس درباره مالیات بر ارزش افزوده، ابهامات و ایراداتی دارد. شورای نگهبان این موارد را ایراد گرفته است و بررسی‌ها تا پایان وقت اداری امروز ادامه دارد و نتیجه نهایی به مجلس محترم اعلام می شود.

    وی درباره اصلاح قانون انتخابات گفت: امیدواریم مجلس همت کند و هرچه زودتر مصوبه را اماده کند تا اعلام نظر کنیم اما علاوه بر قانون انتخابات مباحث دیگری مثل وجود احزاب می تواند در توسعه بحث های انتخاباتی ما موثر باشد اما الزاما بحث احزاب با تصویب قانون حل نمی شود و  ما نیازمند ارتقای فرهنگ حزبی هستیم؛ البته موضع شخصی من است نه شورای نگهبان.  باید همه دستگاه ها برای حل مشکلات اراده جدی داشته باشند تا بتوانیم برخی از مباحثی را که در هنگام انتخابات بوجود می اید حل کنیم‌.

    کدخدایی درباره الکترونیکی شدن انتخابات گفت: در این زمینه تحول خاصی اتفاق نیفتاده البته با توجه به شرایط کرونایی رسیدگی‌ها در این روند شدت یافته است تا بتوانیم از طریق الکترونیکی هم اقدام کنیم و دوستان ما در وزارت کشور کارهای خوبی انجام دادند امیدواریم به نتیجه ای برسد و انچه مهم است سلامت انتخابات و پاسداری از رای مردم است و  چه انتخابات الکترونیکی یا روش سنتی باشد، باید ما نگاهمان به پاسداری از آرای مردم باشد.

    وی افزود: هر مرحله ای که  وزارت کشور  در این زمینه به نتیجه برسند و سلامت مردم  به خطر نندازد ما اماده همکاری هستیم.

    کدخدایی افزود:  پژوهشکده شورای نگهبان قبلا مطالعاتی درباره نظام پارلمانی داشته‌ اگر بحث جدیدی درباره ظرفیت‌های قانون اساسی مطرح شود، آمادگی لازم را جهت نظر مشورتی دارد.

    وی ادامه داد: قبلا مطالعاتی درباره تغییر نظام به نظام پارلمانی داشتیم و اگر الان هم موضوع جدیدی باشد، پژوهشگران جوان پژوهشکده شورای نگهبان آماده اند که در این زمینه مطالعاتی داشته باشند.

    سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: مصوبات مجلس در صورتی که در چارچوب شرع و قانون اساسی باشد، مورد موافقت شورای نگهبان است و اگر طرح‌های ضدآمریکایی کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در این چارچوب باشد، شورای نگهبان این موارد را تایید خواهد کرد.

    وی درباره مصوبات مشابه FATF، گفت: در گذشته و آینده ما صرفا براساس قانون و شرع نظر داده و خواهیم داد.

    کدخدایی درباره اینکه با توجه به نزدیکی به محرم و اینکه گویا آمار کرونا را وزارت بهداشت  دقیق اعلام نمی کند آیا  شورا می تواند ورود کند، گفت: شورای نگهبان  مسئولیتی ندارد تا مصوبه‌ای ارسال نشود. همه ما تابع مراجع رسمی کشور هستیم و  اینکه در هر زمینه‌ای تردید کنیم سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و آمار را مراجع رسمی اعلام می کنند و هر چه اعلام می کنند موجه است مگر خلاف آن ثابت شود.

    وی در خصوص واگذاری نظارت بر نامزدهای شورای شهر به شورای نگهبان گفت: دو بحث است، یکی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و یکی نظارت بر نمایندگان، آنچه که آیت‌الله جنتی اشاره کردند نظارت بر نمایندگان بود که من توضیح خواهم داد؛ نسبت به بحث اول دوستانمان در مجلس چنین نظری دارند که با توجه به اینکه مجلس سازوکار نظارت موثر در بحث انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را ندارد، این کار را به شورای نگهبان واگذار کنند.

    کدخدایی یادآور شد: در مصوبات مشابهی که در سال‌های گذشته برای‌مان ارسال شده بود، اعضای شورای نگهبان اشکال اصل ۹۹ را گرفتند چون در آنجا به صورت حصری نظارت را بر انتخابات به عهده شورای نگهبان نهاده است، از این جهت این ایراد را در گذشته ما گرفته‌ایم باید منتظر طرح مجلس باشیم اگر مثل طرح‌های گذشته باشد، شورای نگهبان آن را قبول نخواهد کرد.

    وی تاکید کرد: نظارت بر نمایندگان مجلس که ما مطرح کردیم، بحث شخصی شورای نگهبان نیست بلکه موضوعی است که قانون اساسی تاکید کرده است.

    سخنگوی شورای نگهبان درباره برگزاری انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی، گفت: معاون وزیر کشور شب گذشته در این زمینه با من صحبت کردند و ظاهراً ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه برگزاری این انتخابات را داده است اما نظر رسمی ستاد به دست ما نرسیده است.

    وی اضافه کرد: با توجه به اینکه حوزه‌ها کم است و تنها ۱۲ نماینده باید انتخاب شوند، شاید برای برگزاری این انتخابات تدابیری اندیشیده شود که از اجتماعات جلوگیری شود.

    کدخدایی در خصوص اعلام برخی از اسامی برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰، گفت: شورای نگهبان هنوز درگیر انتخابات نشده است و در این زمینه ورود نکرده و اقدامی نیز نکرده است. از جهات قانونی افراد می‌توانند در هر زمان ثبت نام کنند اما می‌توان توصیه کرد افرادی که در گذشته رد صلاحیت شده‌اند، دیگر ثبت نام نکنند.

    سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه «آیت الله جنتی چندی پیش گفت که  نظارت دائمی شورای نگهبان بر نمایندگان مجلس اشکال قانونی دارد و باید این اشکال برطرف شود. این اشکال قانونی که به نظر، «مخالفت با قانون اساسی» است، چگونه قابل رفع شدن است و آیا شورای نگهبان اقدامی در این زمینه خواهد داشت؟» گفت: بیانات آیت‌الله جنتی ناظر به قانون اساسی و سیاست‌های کلی و لزوم اعمال یک نظارت موثر و واقعی نسبت به نمایندگان بود، در بین چهار سال مکانیزم‌های مختلفی ممکن است به وجود بیاید هیات نظارت بر عملکرد نمایندگان می‌تواند موثرتر و کارآمدتر باشد و قوانینی که مورد بحث می‌شود جنبه پیشگیرانه‌اش بیشتر باشد. صحبت آیت الله جنتی درباره نظارت موثر بر نمایندگان بود؛ الان هم رفتار نمایندگان را طی ۴ سال رصد می‌کنیم.

    وی در واکنش به اظهارات «علی مطهری» مبنی بر اینکه نظرات پژوهشکده شورای نگهبان حریت مجلس را گرفته است، گفت: پژوهشکده شورای نگهبان یک پژوهشکده علمی است و استقلال قوای سه گانه را مخدوش نکرده است و این حرف خنده دار است.

    سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت لایحه حذف چهار صفر از پول ملی گفت:  متاسفانه از  وقتی که به لایحه ایراد گرفتیم و به  مجلس رفته و هنوز برنگشته و اگر برای ما ارسال شود حتما اطلاع رسانی می کنیم. از دوستان مجلس آن را بپرسید.

    وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا درباره طرح گشایش اقتصادی، دولت با شورای نگهبان مشورت کرده است، گفت: لزومی ندارد دولت محترم در مباحث اقتصادی با ما مشورتی داشته باشد و صرفاً اگر طرحی تصویب شود ما ورود می‌کنیم.

    کدخدایی درباره نظر شورای نگهبان درباره مصوبات ضد آمریکایی مجلس تاکید کرد: مصوبات مجلس درصورتی که در چارچوب شرع و قانون اساسی باشد، مورد موافقت شورای نگهبان است و اگر طرح‌های ضدآمریکایی کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در این چارچوب باشد، شورای نگهبان این موارد را تایید خواهد کرد.

    کدخدایی همچنین درباره طرح مالیات بر خانه‌های خالی، اظهار داشت: مجلس یازدهم همت کرده است و در حوزه معیشت قوانین را به تصویب رسانده است و  امیدواریم ادامه پیدا کند.  طبیعتا طرح‌ها و لوایح مربوط به معیشت مردم نباید مغایر با شرع و قانون اساسی باشد و شورای نگهبان هم در این صورت آمادگی دارد آنها را سریع تر بررسی و تایید کند.

    سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه فردی در یک دوره انتخابات تایید صلاحیت و در دوره دیگری رد صلاحیت می‌شود، گفت: درباره صلاحیت افراد در شورای نگهبان رای گیری می‌شود؛ یک دوره شاید تشخیص دهند که فردی رجل سیاسی است و در دوره دیگری شاید این تشخیص را ندهند. موارد رد صلاحیت را به خود افراد اعلام کردیم و ای کاش قانون این اجازه را می داد که نسبت به افرادی که ادعاهایی را مطرح می کنند، به صورت شفاف مواردشان را اعلام کنیم.

     


    پویشگر: خبرپو     منبع: ایسنا

    ۱۳:۲۱:۱۲ | دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | Monday 10 / 08 August / 2020
    خرید رپورتاژ آگهی در خبرپو
    آخرین اخبار روز